Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

EESTI MEEDIA: omaniketa ja südametunnistusega

Allan Alaküla,      11. oktoober 2006


Möödunud neljapäeval KUMU-s peetud avalik-õiguslik meediakonverents möödus tavapärasest rahulolevamas meeleolus. Pisemaid probleeme on jätkuvalt, kuid suured asjad on paigas: meedia on äsja edukalt ära teinud presidendi ning seltskond ise ei kahtle, et suudab ära teha ka Riigikogu valimised.
ETV Ameerika-korrespondendi Neeme Raua avameelseid intervjuusid sellest, kuidas Bushi Valges Majas toimub halastamatu manipuleerimine ajakirjanikega (löögile pääsevad vaid eelnevalt kooskõlastatud küsijad ja küsimused jne), võetakse meil kui jutustusi teiselt planeedilt, mida on küll huvitav teada, kuid mis meid ometigi ei puuduta. Meil, teatavasti, on ajakirjandus täiesti vaba.
Kohaliku vene ajakirjaniku Jevgenia Garanza märkuse, et kaamera ees eesti keelt rääkida püüdvate venelaste sõnavääratuste süstemaatiline osatamine (Kanal 2 legendaarne „Ei kommentaari!") ei aita kuidagi kaasa kahe kogukonna vahelise lõhe ületamisele, võttis eesti publik heatahtlikult omaks. Samas pole kahtlust, et samasugune ärapanemine jätkub.
Uus trend on venelaste palkamine eesti toimetustesse. Järgmine etapp võiks olla elukutseliselt venelaste kasutamine mitte ainult nn vene teemade käsitlemisel, vaid ka päris-ajakirjanikena.
AS Eesti Meedia (s.o Postimees, Kanal 2, ajakirjad, maakonnalehed jpm) juhatuse esimees Mart Kadastik postuleeris oma ettekandes meedia käesoleva momendi ülesannetest tagasihoidlikult, et väited, nagu oleks presidendi teinud meedia, ei pea paika. Mis luges, oli ajakirjanike südametunnistus, ja sellega on meil jällegi teatavasti kõik korras. Ajakirjanike suurim probleem ongi veel ainult lohakus.
Vähemalt omanikel polevat presidendivalimistega mingit pistmist. Omanike sekkumise väite naeruväärsuse näitena tõi Kadastik kunagise Õhtulehe peatoimetaja (Priit Hõbemäe) kirja Schibstedile sellele kuulunud Sõnumilehe peale (president Lennart Meri maa ja majaga seotud kõlberüüste käsitlemises näinud Hõbemägi toona Eesti riikluse alustalade õõnestamist). Nõnda püüdis Kadastik jätta muljet, et erinevalt Norra omadest võib Eesti leheomanike mõju ajalehe poliitilisele joonele täheldada küll. Saalis istunud Eesti Ekspressi ja Eesti Päevalehe omanik Hans H. Luik ei vaielnud vastu.
Omanike huve tunnistas Kadastik aga teles vohavast alkoholireklaamist kõneldes. Seda võivat Kadastiku meelest piirata vaid meediaomanike omavaheliste kokkulepetega, mitte riigi sekkumisega. Kokku tuleks leppida sellises stiilis: sportlikku tantsusaadet ei korralda viinafirma, vaid õlletootja. Samas möönis Kadastik ka ise, et rahahädas oleva TV3 võime praegu sellele kokkuleppele minna on piiratud.
Tegelikult on aga ka valimiste kajastamisega samamoodi: „rahuajal" enam-vähem kehtib ajakirjanduseetikakoodeks ja vähemalt püütakse jätta muljet mitmekesisusest. Kampaania ajal aga unustatakse igasugused reeglid ja tehakse, mida ja kuis vaja. Meenutan, et presidendi valimise kampaania algas juba aasta tagasi ning on nüüd peatumatult üle läinud Riigikogu valimise kampaaniaks.


FOTOTEKST

KOLM VAALA: Mart Kadastiku maalitud pildi järgi koosneb Eesti ajakirjandus Kesknädalast, Delfist ja Eesti Ekspressist. Kuna Kadastiku enese juhitav Postimees, Kanal 2 jpt kanalid äramärkimist ei leidnud, on järelikult tegu millegi enamaga kui lihtsalt ajakirjandusega.

Autori fotod (tehtud Nokia mobiiltelefoniga)


Viimati muudetud: 11.10.2006
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail