![]() Erapooletu pilk lähiminevikkuENDEL RIHVK, 06. oktoober 2010Heinz Valgu mälestusteraamatu "Pääsemine helgest tulevikust" (autori enda sõnutsi pole tegu elulooraamatuga) ilmumine on kahtluseta üks tänavusi Eesti olulisi kultuurisündmusi. Seda võib väita mitmel põhjusel. Esiteks, autor on neid eesti kunstnikke, kelle loomingut on kogu rahvas saanud nautida aastakümneid. Teiseks, Heinz Valgu nimi on lahutamatult seotud Eesti taasiseseisvumisega. Kolmandaks, raamat vastab nii sisult kui ka vormilt hea kirjandusteose kaanonitele; vähemalt kahe esimese kolmandiku puhul võib teda võrrelda Jaroslav Hašeki surematu teosega vahvast sõdurist Švejkist.
Tormi ja tungi aastad Arvan, et kunstnikust autor ei pane pahaks, kui võrdlen tema mälestusteraamatut triptühhoniga. Komponeeritud on see ju niiviisi, et kolme erinevat osa ühendavaks teljeks kujuneb autori karismaatiline isiksus ja tema vankumatu usk loova vaimu võidusse maailmas leviva totruse üle. Esimest osa saab vaadelda kui maali, kus ilmse nostalgiaga kujutatakse Tallinna tudengielu möödunud sajandi viiekümnendate ja kuuekümnendate aastate vahetusel Eesti NSV Riikliku Kunstiinstituudi (ERKI) näitel. Tegelasteks on kõik tollases ERKI-s liikunud inimesed alates koristajatest ja valvuritest ning lõpetades professorite ja direktoriga, tudengitest ja modellidest rääkimata. Seejuures üllatab lugejat see, kui detailselt on kirjeldatud teatud isikute kõnnakut, riietust või kõnemaneeri, sest ajalist distantsi arvestades on isegi kõigi nimede ja hüüdnimede mäletamine erakordne saavutus. Muidugi poleks midagi imestada, kui autor juba siis oma päevikusse märkmeid tegi, kuid selle kohta ei anna ta ühtegi vihjet. Pigem kaldun arvama, et Heinz võis teatud mälupilte ka oma rikkalikku fantaasiat appi võttes veidi retušeerida nagu näiteks Roosi-mamma jutustust sellest, kuidas ta Vommi kilkard-kolkarad rehaga tagasi trussikutesse toppis (lk 59). Kokkuvõttes saab pilt siiski küllalt tõepärane. Oli ju kunstitudengitel toona tõepoolest mässu- ja mürtsumeeste maine ning ERKI peod, kus sai karistamatult rock'i tantsida, olid tudengite hulgas väga popid.
Vastuolud võimudega Triptühhoni teist osa võiks nimetada sõbralikuks šaržiks möödunud sajandi teise poole kultuuritegelastest, kelle teed aeg-ajalt ristusid legendaarses Kuku klubis. Sellel kujutatakse küll kõige enam autori enda tsunfti kuulujaid, kuid kohtab ka kirjanikke, näitlejaid, filmimehi jt. Lisanduvad värvikad pildid nn loomingulistest matkadest, millest Valk oma kunstnikutee alguses võttis koos teiste noorte kunstnikega osa ning mis viisid Moldaaviasse, Armeeniasse, Lapimaale jt eksootilistesse paikadesse. Rännakud avardasid maailmapilti ja kinnitasid veendumust nõukogude süsteemi võimetusest ühiskonna normaalset arengut tagada. Sellesse ossa jääb üks kultuurilooline kõrvalepõige, mis annab aimu sellest, milline energiapomm oli Moskvas elanud eesti kunstnik Ülo Sooster, kelle loodud taiesed on tänapäeval väga hinnatud (lk 153-163). Siinkohal tasub märkida ka seda, et raamatus kirjeldatud stseenid, kus usinalt kummardati Bacchost ja tehti mõnikord ka hea maitse piire ületavaid tempe, on kirja pandud peene ja mahlaka huumoriga, räiget sõnapruuki kasutamata. Sellepoolest erineb Valgu raamat nagu päev ja öö mulle arusaamatul põhjusel menukiks kujunenud Mihkel Raua mudaaugust "Musta pori näkku". Üha sagedasemad on kirjeldused, kuidas autoril tuli pidada kaevikusõda EKP ja KGB funktsionäridega. Need lahingud algasid tal juba tudengipäevil - Heinzile pandi süüks „natsionalistlike" laulude laulmist, maidemonstratsioonil veiderdamist, Tallinna Üliõpilaste Liidu moodustamise katset jne. Tegevkunstniku-ajal lisandusid sellele nõukogude võimu pilavad karikatuurid. Hiljem ka tegevus Kunstnike Liidu sekretärina, kus ta pidi vastutama teistegi kunstnike meelsuse eest. Tollal kureeris iga loomeorganisatsiooni üks KGB töötaja. Kunstnike Liidul oli selleks major Raus, keda Valk kirjeldab üpris omapärase tegelasena: aeg-ajalt pani ta mõne informaatoritelt saadud „ettekande" sahtlisse, piirdudes vaid hoiatusega, kuna kartis ka ise vallanduda võivaid jamasid. Sama majoriga on seotud ka raamatu kõige uskumatum lugu. Nimelt tulnud Raus ühel hetkel Kunstnike Liitu käsuga, et esimees Ilmar Torn peab panema mõne minuti jooksul kirja kolm ettepanekut, mida oleks NSV Liidus vaja seoses perestroikaga muuta, et Eesti NSV juhtkond saaks need ettepanekud edastada rahva arvamuse pähe Mihhail Gorbatšovile. Kuna Torni polnud kohal, pidi seda tegema Valk, ja, ennäe imet, mõne aja pärast oligi osa neist ettepanekuist lülitatud NLKP uutmisprogrammi (lk 257-261). Kuna kõik toimus nelja silma all ja major Rausi enam elavate kirjas pole, jääb loo tõelevastavus autori südametunnistusele.
Iseseisvumise anatoomia Teose kolmas osa "Tabatud ime" on otsekui ofort, kuhu objektiivse tõe happega on söövitatud Eesti taasiseseisvumise viis otsustavat aastat 1987- 1991. See aeg on küllalt lähedal, et igaüks seda mäletaks, kuid ka piisavalt kaugel, et detailid võiksid tuhmuma hakata. Mõistagi valgustab Heinz Valk põhjalikumalt just neid sündmusi, milles ta ise osales, kuid need olidki toona kõige olulisemad sündmused. Lugu saab alguse „Sirbi ja Vasara" karikatuurivõistlusest 1987. aastal, mille võitis Priit Pärna karikatuur "Sitta kah". Edasi kirjeldatakse põhjalikumalt loomeliitude ühispleenumi ettevalmistamist ning kulgemist 1. ja 2. aprillil 1988 ning sellele üsna varsti, 13. aprillil järgnenud telesaadet "Mõtleme veel", kus Edgar Savisaar käis välja Rahvarinde asutamise idee, mis kohe pärast saadet vormistati 16 isiku poolt Rahvarinde asutamise deklaratsiooniks (lk 288). Siit edasi läks kõik juba Rahvarinde eestvedamisel: öölaulupeod, NSV Liidu Rahvasaadikute Kongressi delegaatide teelesaatmine, „Eestimaa laul", Rahvarinde kongressid, Balti keti toimumine kuni Eesti Vabariigi taastamise otsuseni Ülemnõukogus 20. augustil 1991. Kõigi nende sündmuste ettevalmistusi ja läbiviimist on käsitletud sedavõrd detailselt, et kellelgi ei saa tekkida kahtlust olnu tõelevastavuses. Autor märgib, et samu sündmusi on tänaseks oma raamatutes kajastanud ka teised autorid, mistõttu ta ei pruugi kõike üle korrata. Samas tuleks aga lisada, et üheski teises raamatus pole antud sedavõrd ülevaatlikku pilti erinevatel põhjustel kadedust tundnud eestlaste vastutöötamisest Rahvarinde püüdlustele. Nende eestvedajad koondusid Eesti Muinsuskaitse Seltsi ja ERSP-sse ning hiljem moodustasid ühisrinde Eesti Kongressi näol. Heinz Valk nendib: 1988. aasta oli viimane aeg, kus kõik eestlased olid oma mõtetes ja vabadusetaotlustes ühtsed. Edasi hakati seda ühtsust teadlikult lammutama. Esimese sammu selleks tegi muusik Vardo Rumessen, asudes Austraalias toimunud ESTO päevadel Rahvarinnet mustama väliseestlaste ja nende üritust kajastavate ajakirjanike silmis. Sellele järgnes suurema aktsioonina vastutöötamine rahvuslipu heiskamisele Toompeale 24. veebruaril 1989, initsiaatoreiks Trivimi Velliste ja Tunne Kelam. Just seda peabki Heinz Valk Rahvarinde teadliku hävitamise kampaania alguseks. Selle käigus ei häbenetud vajadusel istuda ühte paati isegi Interrindega. Lausa farsina võib vaadelda selle seltskonna katseid iga hinna eest takistada Eesti iseseisvuse väljakuulutamist Ülemnõukogus 20. augustil. Samas püüavad nende aktsioonide niiditõmbajad tänapäevani end kujutada kõige õigemate eestlastena, tänu kellele Eesti üldse vabaks sai. Võib igasuguse kõhkluseta väita, et nende kampaania läks pärast Rahvarinde tegevuse lõppu sujuvalt üle Keskerakonna mõnitamiseks, mis kestab tänini. Sellel, et kõik need vandenõud ja nende organisaatorid raius raamatusse Heinz Valk, on üks oluline nüanss. Teatavasti ei kuulu ta Keskerakonda, mida suure aplombiga kajastas 2007. aastal meie „õukonnameedia". Järelikult on tegemist erapooletu krooniku kirjatööga, mille sõnumi autentsust ei tohiks keegi kahtluse alla seada. Braavo, Heinz!
ENDEL RIHVK, kolumnist
[esiletõste] Oli ju kunstitudengitel toona tõepoolest mässu- ja mürtsumeeste maine ning ERKI peod, kus sai karistamatult rock'i tantsida, olid tudengite hulgas väga popid.
Viimati muudetud: 06.10.2010
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |