![]() Asjatu trallENDEL RIHVK, 17. juuni 2009Europarlamendi valimised on selleks korraks möödanik, kuid järellainetused ei vaibu veel niipea. Nende valimistega seoses tõstatunud probleemid jäävad. Kuigi kõik erakonnad rõhutasid oma valimiskampaanias selle ürituse suurt tähtsust ja panid rahvale südamele kindlasti valimistel osaleda, on küllalt palju neid, kes selle mastaapse ettevõtmise mõttekuses sügavalt kahtlevad. Siia ei kuulu mitte ainult need valimisõiguslikud kodanikud, kes hääletamisest osa ei võtnud, vaid ka need, kes olid sunnitud hääletama pigem oma meelsuse näitamiseks, kui konkreetsete ideede eelistamiseks.
Tähtis või väheoluline? Eestis on omariikluse taastamisest alates toimunud hulk valimisi, mille tulemusena moodustatud organite vajalikkust pole võimalik kahtluse alla seada. Neist tähtsaim on mõistagi meie parlament - Riigikogu. Nendes valitavates organites toimuv puudutab iga vähegi aktiivset inimest, ja seetõttu suhtutakse nende valimisse küllaltki tõsiselt, vaatamata sellele, et valimiskord ei võimalda alati tuvastada, milline valituks osutunud isik konkreetselt iga valijat esindab. Paraku on aga valimisi võimalik korraldada ka formaalselt. Seda väites ei pea alati mõtlema ainult neile valimistele, mis toimusid aastakümnete jooksul eelmise riigikorra ajal. Samaviisi olid valituks osutunud persoonid suuresti ette ära määratud ka äsjastel Europarlamendi valimistel. Selles pole küll midagi eriti katastroofilist, sest Europarlamenti saadetavatel persoonidel pole rahva enamiku jaoks olulist vahet. Pigem on rahval põhjust arutleda selle üle, kas sellistel valimistel on üleüldse mõtet. On ju rahvas saatnud oma esindajad Riigikokku. Nendele rahvaasemikele on põhiseadusega antud piisavalt suured volitused meie riigis kehtivate seaduste kehtestamiseks ja tähtsate otsuste vastuvõtmiseks. Lisaks sellele on Riigikogu liikmetel ka volitused mitmete oluliste ametikohtade täitmiseks kuni Vabariigi Presidendini välja. Seetõttu tundub kummaline, et kuue esindaja saatmiseks Europarlamenti nende volitustest või kompetentsist nagu ei piisaks ning eurosaadikute väljaselgitamiseks tuleb järjekordselt käima lükata mahukas ja kulukas üldvalimiste protseduur. Kas pole asi lihtsalt selles, et meie riigi põhiseaduse vastuvõtmisel polnud veel selliste esindajate väljaselgitamise vajadust, ning seetõttu puudub põhiseaduses vastav regulatsioon. Võib-olla tuleks asjale vaadata sellise pilguga, et Europarlamendis jätkub meie Riigikogu töö oma esindajate kaudu teisel tasandil?
Kui juba, siis juba Olukord oli tänavu veelgi drastilisem seetõttu, et valijail puudus võimalus hääletada konkreetse isiku poolt (kui üksikkandidaadid välja arvata), vaid nad said ainult toetada ühe või teise erakonna nimekirja. See, millisest erakonnast üks või teine kandidaat Europarlamenti pääseb, ei oma reavalija jaoks samuti olulist tähtsust. Seda enam, et valituks osutunute panus sellesse töösse tõenäoliselt sisuliselt suuresti ei erine. Kas poleks siis mõistlik sätestada kord, et eurosaadikud valib hetkel töötav Riigikogu? Et seda protsessi veelgi lihtsustada ja asjatut kemplemist ära hoida, võiks aga kehtestada mõned reeglid, mis juba ametlikult jätaksid lõpliku otsuse tegemise erakondade siseasjaks. Näitena võiks tuua mõned variandid: *Iga Riigikogusse pääsenud erakond saab Europarlamenti saata ühe saadiku. Kui neid erakondi on rohkem kui kuus, siis jääb saadikukohast ilma kõige väiksema toetusprotsendiga erakond. Kui erakondi on vähem kui kuus, siis saab suurima toetusprotsendiga erakond 2 kohta jne. *Eurosaadiku koha saavad ainult need erakonnad, mille toetusprotsent valimiste ajal oli suurem kui 10. Need erakonnad, kelle toetusprotsent oli üle 20 (või üle 30), saavad 2 mandaati jne. Sellisel juhul ongi ju tegemist saadikute valimisega suletud nimekirjade alusel, kusjuures oma valiku teevad valijad üheaegselt Riigikogu valimistega. Mõistagi hakkavad selle vastu protesteerima need erakonnad, kes pole Riigikokku pääsenud. Paraku ei saa nad aga apelleerida ebaõiglusele, sest Riigikogu valimistel on ju ka neil õigus osaleda teistega võrdsetel alustel. Viimaseks tüliõunaks võib kujuneda see, kuidas saaksid Europarlamenti kandideerida üksiküritajad. Kindlasti on sellegi probleemi lahendamiseks võimalik leida mõni nutikas nipp, mis neile võimalusi jätab. Kuigi on raske leida sisulist põhjendust, miks peaksid Europarlamendis meie riiki esindama inimesed, kes muidu Eesti poliitikaelus ei osale. Praeguse korra jätkudes kujuneb Europarlamendi valimiskampaaniast vaid erakondade kemplemine sisepoliitiliste seisukohtade ümber, samuti oma toetuse testimine valijate hulgas, millel aga on Europarlamendi tööga vähe pistmist. Kogu see trall tuleb aga kinni maksta rahval, sest valimiste ettevalmistamine ja korraldamine on piisavalt kallis lõbu. Äsjastel valimistel tuli ilmsiks veel üks seik, mis näitab Vabariigi Valimiskomisjoni vähest ettenägelikkust. Teleriekraanil näidati mitut kehtetuks tunnistatud sedelit, kus number polnud häältelugejate arvates küllalt selgesti (üheselt) loetav. Mis aga olnuks veel lihtsam, kui trükkida valimissedelile kõigi kandideerijanumbritega kastid (lahtrid), kuhu valija tõmbaks risti (või mis tahes muu märgi) talle meelepärase kandideerija äramärkimiseks.
ENDEL RIHVK, vaatleja
[fotoallkiri] FENOMEN TERVES EUROOPAS:Mitte üheski teises riigis polnud sellist fenomeni nagu Eestis, kus üksikkandidaat (pildil Indrek Tarand) oleks võtnud juhtivate parteidega võrreldava noosi, 25% häältest. Ainult Iirimaal võttis sõltumatu kandidaat Marian Harkin 4,63 % häältest. Viimati muudetud: 17.06.2009
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |