Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Alkoreklaamist

Kn,      26. aprill 2006


Riigikogu majanduskomisjoni 20. aprilli istungil hääletasid Reformierakonna, Rahvaliidu ja sotsiaaldemokraatide esindajad alkoholi telereklaami hilisemale kellaajale lükkamise vastu. Res Publica jäi erapooletuks, Isamaaliit puudus.

Sotsiaalministeeriumi spetsialistide hästiargumenteeritud ettepanek oli keelata alkoreklaam teles kuni keskööni, kuid valitsuses taandus see kompromissiks, et õlut-siidreid ja kangeid napse võib teleekraanil esitleda pärast kella 22.
Riigikogu suurde saali 3. mai istungile läheb uue reklaamiseaduse veelgi lahjem variant, sest peale Keskerakonna esindajate ei toetanud Riigikogu majanduskomisjonis valitsuse eelnõu keegi.
Majanduskomisjon toetas praeguse korra edasikestmist, mille järgi lahjema alkoholi reklaam on televisioonis lubatud juba alates kella 20-st ja kange napsi reklaami-pillerkaar läheb lahti pärast kella 21.
Selle korra karmistamise vastu oli teiste seas ka sotsiaaldemokraat-ekstsentrist Liina Tõnisson, kes on eelnõu eest vastutav Riigikogu liige. Majanduskomisjonis esindab sotsiaaldemokraate ka veinikaupmehena tuntud Jüri Tamm. Rahvaliidu ridades on Riigikogus esindatud veinitootja Vello Tafenau. Res Publica, Reformierakonna ja Isamaaliidu seosed alko-lobbyga on vähemnähtavad.

Valitsus on esitanud Riigikogule Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi juures töötanud komisjoni koostatud uue reklaamiseaduse eelnõu, kus palju muu hulgas on oluliselt piiratud praegu kõikjal vohavat alkoholireklaami. Enamik neist ettepanekuist pärineb Sotsiaalministeeriumilt.

Väljavõte reklaamiseaduse eelnõust

§ 27. Alkoholi reklaam
(1) Alkoholi reklaam on keelatud:
1) koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi, kutseõppeasutuse, huvialakooli, noorte- või projektlaagri kasutuses olevas ehitises, ehitisel, territooriumil või nende vahetus läheduses, välja arvatud õppe- ja kasvatustöövälisel ajal, mil seal toimub õppetööväline üritus;
2) sportimiseks ettenähtud ehitises või ehitisel, välja arvatud alkohoolse joogi müügikohas;
3) tervishoiu- või hoolekandeasutuse ehitises, ehitisel või territooriumil;
4) kaitseväe, kaitseliidu ja piirivalve ehitises, ehitisel või territooriumil;
5) kinnipidamisasutuse ehitises, ehitisel või territooriumil;
6) kino-, muuseumi-, etendusasutuse ehitises, ehitisel või territooriumil, välja arvatud alkohoolse joogi müügikohas;
7) trükistes, mis on suunatud peamiselt lastele, või trükise leheküljel, kus avaldatakse peamiselt lastele suunatud teavet;
8) peamiselt lastele suunatud ürituse toimumise kohas ja ajal ning sellise ürituse pääsmel;
9) televisioonis ja raadios kella 7-st kuni 22-ni;
10) jaekaubanduse korras müügiks pakutaval või teeninduse korras laenutataval videokassetil, DVD-l, laserplaadil või mõnel muul andmekandjal;
11) ajalehe või ajakirja esi- või tagaküljel;
12) välireklaamina, välja arvatud vähese etanoolisisaldusega alkohoolse joogi välireklaam.
(2) Alkoholi ja vähese etanoolisisaldusega alkohoolset jooki käsitatakse alkoholiseaduse tähenduses.

(3) Valla- või linnavolikogu määrusega võib:
1) määratleda piirkonna, mida loetakse käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 1 nimetatud ehitise või territooriumi vahetus läheduses olevaks;
2) seada täiendavaid piiranguid alkoholi välireklaamile.
(4) Alkoholi reklaam ei tohi:
1) sisaldada otsest üleskutset alkoholi ostmiseks või tarbimiseks;
2) sisaldada joonis- või nukufilmide tegelaste kujutisi;
3) esitada informatsiooni, sündmusi või tegevust viisil, mis võib jätta mulje, et alkoholi tarbimine suurendab sotsiaalset või seksuaalset edukust või parandab füüsilist võimekust või on tähtis mõnel elualal heade tulemuste saavutamiseks;
4) seostada alkoholi tarbimist sõidukijuhtimisega;
5) sisaldada väidet, et alkoholil on ergutav, rahustav või vastuolude lahendamist soodustav toime;
6) kujutada karskust või mõõdukust alkoholi tarbimisel negatiivses valguses;
7) rõhutada suurt etanoolisisaldust kui alkoholi positiivset omadust;
8) sisaldada teavet alkoholi ostmisel tasuta või tavapärasest väiksema tasu eest kauba, teenuse või muu hüve saamise või saamise võimaluse kohta.
(5) Alkoholi reklaamis ei tohi matkida ega kasutada üldtuntud näitlejate, muusika-, meelelahutus-, spordi- või teiste avaliku elu tegelaste pilti, häält, kujutist või viiteid nendele isikutele. Näitlejat võib alkoholireklaamis kasutada, kui näitleja ei reklaami alkoholi läbi oma isikliku eeskuju, vaid kehastab tegelaskuju.
(6) Alkoholi reklaamis ei tohi kujutada rolli ega tegelast, kes on tuntud peamiselt lastele suunatud filmi, televisiooni-, muusika- või meelelahutussaate või -ürituse kaudu.
(7) Keelatud reklaamina käsitatakse:
1) alkoholiga seotud eseme või trükise tasuta jagamist lastele;
2) alkoholi esitlust väljaspool alkoholi müügikohta, välja arvatud messil, laadal või muul samalaadsel üritusel;
3) alkoholi tasuta kaasa andmist kauba või teenuse müügiks pakkumisel ja müügil.
(8) Alkoholi reklaamiks ei loeta alkoholi tähistava kaubamärgi eksponeerimist muudel kaupadel, kui kaubamärk ei viita alkoholile või selle tarbimisele.

Eelnõu seletuskirja kohaselt on seaduse jõustumise ajaks 1. november 2006.

Viimati muudetud: 26.04.2006
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail