![]() Kagu-Eesti inimestele tasuta bussisõit!INARA LUIGAS, 22. juuni 2010Tegelikult puuduv regionaalpoliitika ja üldpoliitiline ükskõiksus inimeste toimetuleku suhtes on viinud sügavasse majanduskriisi kogu meie riigi. Kagu-Eesti majandus on olnud vaeslapse rollis juba aastaid ning asi läheb iga päevaga hullemaks. Piirkonna elanikud on kaotamas võimalust liikuda, s.t olla sotsiaalselt aktiivsed, leida töökohti, tegelda ettevõtlusega, muul viisil täita ülesandeid, mida elu nõuab. Üheks lahendiks Kagu-Eestis oleks tasuta bussisõit. Keskerakonna Võrumaa juhatus leiab, et inimeste liikumine Kagu-Eestis peab olema tagatud, sõltumata sellest, kui raskes seisus on meie majandus. Võrus 22. mail toimunud infopäeval võeti vastu ka sellekohane avaldus. Arvestades Kagu-Eesti majandusliku olukorra erakordsust ja rahvastiku väljarännet sellest piirkonnast, ei saa lubada selle paikkonna edasist sotsiaalset, kultuurilist ja majanduslikku sumbumist. Inimestel peab olema võimalik liikuda, sõltumata enda majanduslikust olukorrast ja vaatamata sellele, et olematu majanduspoliitika on Eesti tõuganud ajaloo sügavaimasse kriisi.
Tasuta bussisõit ühel tööpäeval nädalas Võrumaa keskerakondlased on lahenduse leidmiseks algatanud allkirjade kogumise pilootprojekti toetamiseks. Idee on võimaldada Kagu-Eesti piirkonnas elavatel töötutel, pensionäridel jt vähekindlustatud inimestel kasutada ühissõidukeid tasuta. Ühistranspordi tasuta kasutamise võiks teha kättesaadavaks ühel kindlal tööpäeval, ja see võimalus kehtiks nii linna- kui ka maaliinidel. Tasuta ühistransport aitaks hoida inimesi sotsiaalselt hõivatuna, hõlbustaks vajalikke asjatoimetusi ning tööotsinguid. Üha suurem hulk inimesi ei pääse praegu enam kodust liikuma, kohati on raskusi poest toidu toomisega, rääkimata juba sotsiaalsest suhtlemisest või tööintervjuudel käimisest. Kui majanduslik madalseis loob olukorra, kus igaüks passib omas nurgas ega suuda teistega suhelda, siis on see märk ühiskonna sotsiaalse lagunemise algusest. Sellise protsessi käivitumist võib Kagu-Eestis täna juba täheldada.
Kulud taastoodavad tulusid Tasuta bussisõidu kava pole majanduslik „must auk", kuhu keegi peab suures koguses raha matma. Tegemist on algatusega, mis teatud hetkel hakkab kulusid ise katma. Kui inimene pääseb tänu tasuta ühistranspordile liikuma, tekib tal šanss leida tööd või olla ühiskonnas aktiivne muul viisil. Tegutsemine toob tulu, mis omakorda võimaldab edaspidi juba sõidupiletit osta. Teatud hulk tasuta sõite loob maksejõulisi uusi kliente ja sellest võidab ju eelkõige ühistransport. Kui tasuta sõitude rahastamine riigi poolt osutub siiski vajalikuks, siis on kindlasti tegemist ajutise dotatsiooni vajadusega - riikliku kuluga, mis annab tagasi tulu ja käivitab majandust.
Tasuta sõit päästab perekondi Pole saladus, et majanduslik madalseis kandub üle ka sotsiaalsetesse suhetesse, lõhub peresid ja kallutab inimesi moraalsele allakäigule. Võimalus üks päev nädalas tasuta liikuda suurendab sotsiaalset sidusust, loob tihedamaid sidemeid perede vahel, aitab hoida aktiivseid suhteid peretuttavatega, laiendada oma suhtlusvõrku, toetada sotsiaalset harmooniat mitmel muul viisil. Aktiivsesse ellu kaasatud inimene suudab ühiskonna arengusse märksa rohkem panustada kui sotsiaalselt ignoreeritud ja üksijäetud heidik. Väike samm bussiliinidel on suur samm meie ühiskonna harmoonia saavutamisel. Ka riigi seisukohast oleks tegemist suhteliselt mugava regionaalpoliitilise meetmega. Väike dotatsioon bussifirmadele võimaldaks Kagu-Eesti majanduse kiiremini ja hõlpsamalt käima tõmmata. Keskerakonna Võrumaa piirkonna juhatus on veendunud, et tegeldakse õige asjaga, ja seisab kõigiti selle eest, et algatus jõuaks praktiliselt toimiva süsteemini.
Vaesuse ja sotsiaalse tõrjutuse vastane aasta Euroopa on 2010. aasta kuulutanud vaesuse ja sotsiaalse tõrjutuse vastu võitlemise aastaks. Inimväärikas elu, täieõigluslik kuulumine ühiskonda ning juurdepääs sotsiaalsetele, kultuurilistele ja majanduslikele õigustele on inimeste põhiõigus. Põhiõigust tuleb tunnistada ja selle realiseerimiseks võimalused luua. Meile ei aita ainult sõnadest. Inimesed ootavad midagi konkreetset. Tasuta bussisõidu päevad on täpselt selline konkreetne samm, mis viib inimesed oma põhiõiguste realiseerimisele lähemale. Eestile on kombeks palju rääkida erinevatest lahendustest. Samuti on siin kombeks koostada igasuguseid arengukavu, programme ja projektdokumente, rääkimata nende paberitega kaasnevate komisjonide ja töörühmade moodustamisest. Kõik see on ilus ja suurejooneline, kuid kahjuks ei paista kogu selle suure sagimise vilju Kagu-Eesti igapäevaelus. Müra on palju, kuid tulemust ei oska leida keegi.
Siit sündiski idee: ärgem ajagem seekord asju keeruliseks. Teeme ära ühe ja lihtsa sammu - laseme inimestel bussiga sõita. Siis vaatame edasi.
INARA LUIGAS, Riigikogu liige, Keskerakond
[esiletõste] Eestile on kombeks palju rääkida erinevatest lahendustest. Samuti on siin kombeks koostada igasuguseid arengukavu, programme ja projektdokumente, rääkimata nende paberitega kaasnevate komisjonide ja töörühmade moodustamisest. Kõik see on ilus ja suurejooneline, kuid kahjuks ei paista kogu selle suure sagimise vilju Kagu-Eesti igapäevaelus. Müra on palju, kuid tulemust ei oska keegi leida.
Viimati muudetud: 22.06.2010
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |