![]() Tasuta ühistransport ruulibREIN VINNI, 29. jaanuar 2014Tallinnas on tasuta ühistransport toiminud juba üle aasta ning leidnud linlaste seas hea vastuvõtu. Enamik tallinlastest mõistab, et tasuta ühistransport väljendab üheselt linnavõimu soovi jagada eelarvelisi vahendeid demokraatlikult. Kui varem investeeriti lõviosa linna rahast autoga liiklejate vajaduste rahuldamiseks, siis nüüd arvestatakse varasemast enam jalgsi liikuvate linlastega. Ühistranspordi täielik doteerimine muudab transpordikorralduse läbipaistvamaks ning valikute tegemise selgemaks, nii luues kõigile linlastele võrdsemad võimalused. Muutustega arvestatakse Ühelt poolt võimaldab tasuta sõit tallinlastel säästa, teisalt parandab olukorda liikluses, sest paljud varem autoga tehtud sõidud tehakse nüüd ühistransporti kasutades. Tänavatel on muutunud rahulikumaks, bussides, eriti tipptundidel, aga kahjuks kitsamaks. Viimane nõuabki seniste logistiliste liinilahenduste ning graafikute ülevaatamist kriitilise pilguga. Head eeldused analüüsiks annab valideerimisel saadav andmevoog, ent üksnes sellest õigete järelduste tegemiseks ei piisa. Me teame, millised liinid on enam kasutatavad ja millistel kellaaegadel vajaksid nende graafikud tihendamist. Samas ei kata valideerimisel edastatav info kogu ühistranspordi arendamiseks vajalikku teabeskaalat. Valideerimisel talletub teave juba olemasolevate liinide kohta, ent me ei saa aimu, kas need liinid ikkagi on optimaalseima lahendusega. Linlaste liikumise logistika on ajaga muutunud, ning see protsess jätkub. Oleme lahendanud mere ja järve vahele surutud Tallinna suurima probleemi - liikluse koondumise kitsasse koridori kesklinnas. Sajandi projektiks nimetatud Ülemiste liiklussõlm ja Filtri tee pikendus suunavad märgatava osa autodest tsentrist eemale ning võimaldavad linnaosadevahelist transiiti ilma kesklinna läbimata. Lisaks muudavad senitoiminud liikumiskoridore uute tõmbekeskuste teke ning tootmis- ja bürooruumide ümberpaiknemised linnakeskmest mujale. Me peame muutustega arvestama. Veelgi enam, peame suutma teha tulevikuprognoose, ning seda mitte aastaks-paariks, vaid märksa pikemaks perioodiks. Samuti tuleb ühistranspordi planeerimisel arvestada, et liini vajalikkust ei määra üksnes sõitjate arv. Võtame näiteks meie poolt teenindatava bussiliini 59, mis pole just eriti suure täituvusega. Ometi on liin linnale äärmiselt oluline, teenindades Paljassaare sotsiaalmaja kliente. Nii tuleks linna ühistranspordilahendusi optimeerides võtta arvesse, kuhu on rajatud uusi sotsiaalmajutusüksusi, lasteaedu, päevahoide, sest sotsiaaltugikeskuste kliendid sõltuvad ühistranspordist enam kui keskmine linlane. Ühiskaart muutis liikumise mugavamaks Tallinna ühistranspordi logistiline mudel vajab praktikast lähtuvat analüüsi, ent selleks ei piisa üksnes valideerimisel laekuvast andmevoost. Vastavalt linnaosade üldplaneeringutele ning arengukavadele suudavad asjatundjad välja selgitada parimad urbanistlikud lahendused, mis muudaksid ühistranspordi linlastele mugavamaks, selle ülalpidamise aga ökonoomsemaks. MRP Liinidel on niisuguse analüüsi tegemise pikaajaline kogemus. Juba 2002. aastal võimaldasime sõitjail meie bussides hinnata liinide otstarbekust ning graafiku tiheduse vastavust sõitjate ootustele. Hiljem oleme selletaolisi aktsioone korranud ning saadud andmete põhjal oma tööd korrigeerinud. Ühiskaart on muutnud reisija elu märksa mugavamaks. Samas pole kasutatud mitmeid innovatiivseid rakendusi, mida ühiskaart võimaldaks. Muidugi on siin osa süüst isikuandmete kogumist puudutaval lamendil, mis enne valimisi vallandati populaarse tasuta ühistranspordi diskrediteerimiseks. Usun, et nüüd, mil valimised möödas, mõistavad kõik kainelt mõtlevad linlased, kui vajalik on sõitjate registreerimine. Tahame läheneda ideaalile Maailmapraktikas leiab valideerimine laialdast kasutamist nii vedajate huvides kui ka reisijatele uute mugavuste loomiseks. Võtame või Londoni ühiskaardi - selle aktiveerimiseks nõutakse palju üksikasjalikumaid andmeid kui Tallinna ühiskaardi puhul. Aga keegi ei protesteeri selle vastu, vaid inimesed mõistavad, et koos täpsemate isikuandmetega kaasnevad ka suuremad võimalused ühiskaardiga seonduvate rakenduste kasutamisel. Näiteks võib iga ühiskaarti kasutav londonlane saada ülevaate oma viimase kaheksa nädala sõitudest, telefoni aga laekub teave muutustest bussigraafikutes või sellest, kui buss, mida sõitja tavaliselt kasutab, mingil põhjusel õigeaegselt peatusesse ei jõua. Väga mugav jakäepärane. Tallinlased väärivad parimat võimalikku ühistransporti. Aasta tagasi kasutusele võetud ühiskaart annab arenguks head eeldused. Meil pole veel kunagi olnud nii põhjalikku teavet inimeste sõiduvajadustest kui täna. Nüüd sõltub vedajatest ning Tallinna Transpordiametist, kuidas suudame hea stardipositsiooni realiseerida. Kindlasti tuleb ideaalilähedasema logistilise mudeli väljatöötamisse kaasata parimad urbanistika- ja IT-spetsialistid. REIN VINNI, AS MRP Liinid juhataja
Viimati muudetud: 29.01.2014
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |