![]() Reklaam ja valimisedMANIVALD MÜÜRIPEAL, 26. november 2008Valimised on veel päris kaugel, aga juba on palju tühist kära selle ümber, kuidas korraldada valimisreklaami. Isegi õiguskantsler asus reklaamifirmade teenistusse. Tema seletuse järgi piiravat suurte valimispiltide väljapaneku keelustamine ettevõtlusvabadust, sõnavabadust ja teabesaamisvabadust.
Mulle on jäänud arusaamatuks parteijuhtide põhimõtted, kui nad tellivad reklaamifirmadelt valimisreklaami. Kardan, et palgalised-kutselised poliitikud ei tunne inimeste igapäevamuresid ja lootusi. Miks nad panevad nii suurt rõhku kahele-kolmele valimiseelsele kuule? Kui valitsemisajal on tehtud ainult tühisõnu, siis loodetakse valimisreklaami abil erakonnale poolehoidu koguda. Poliitiline agitatsioon oma erakonna kasuks toimugu päevast päeva, igapäevase töö käigus. Seda peavad tegema kõik erakonna liikmed ja vabatahtlikud poolehoidjad. Poliitiline (=isamaaline) kasvatustöö on nii tõsine asi, et seda ei tohi küll usaldada reklaamifirmade kätte. Nemad ainult oskavad tühise sekeldamise eest suurt raha küsida. Riigikogu on palju aega raisanud valimisseaduses muudatuste tegemisele. Senine kasu on küsitav. Vaja oleks kardinaalset otsust. Valimiskulusid tuleks vähendada vähemalt 50%. Ette tuleb anda piirsummad, et tõkestada raiskamist. Valimisreklaamile raisatakse kümneid miljoneid, kuid valimistevahelisel ajal poliitikud ei tule rahva muresid ja ettepanekuid ära kuulama. Meil on Riigikogus kuus erakonda. Kas seda on palju tahta, et iga erakond aastas ühel korral külastab iga valda? Kuulab 3–4 tunni jooksul ära rahva (=valijate) ettepanekud ja arvamused. Kahjuks pole selliseid kohtumisi kuigivõrd toimunud ja sellepärast rahvas võõrdub oma riigist. Täpsemalt küll – oma valitsejatest. Tihti kuuleme mitmesuguste küsitluste tulemustest. Kohe oleks vaja teada saada, kas valija teeb otsuse valimiseelse suure reklaami põhjal või erakonna juhtide ja liikmete positiivsete tegude alusel. Olen veendunud, et enamik valijaid kujundab oma otsuse nii erakonna kui ka konkreetse isiku suhtes valimistevahelise nelja aasta põhjal. Seega – valimiseelne reklaam valija otsust enam ei muuda ja selleks kulutatud raha tuleb lugeda raiskamiseks. Olen tihti arvanud, et valimisreklaami tellija ja tegija vahel võib olla ka varjatud kokkulepet süsteemis „käsi peseb kätt“. Tellija teeb suure kingituse, suured summad lähevad käiku, ja mõlemad osapooled jäävad rahule. MANIVALD MÜÜRIPEAL, Saulepi, Varbla vald, Pärnumaa
Viimati muudetud: 26.11.2008
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |