![]() Ansipi valitsuse salamisi antud miljonilubadusedKADRI SIMSON, 25. juuli 2012Üks Euroopa abipakett EFSF on asendamas teist alalist päästefondi ESM ning juba viis eurotsooni riiki seitsmeteistkümnest on ise abisaaja rolli langenud. Sellises olukorras väldib Eesti valitsus kõikvõimalikel viisidel sisulist arutelu Eesti osaluse üle teiste riikide laenude garanteerimisel ning annab avalikkusele selgitamata käendusi, mis võivad Eestile koormaks osutuda ka aastate pärast. Rahandusminister
Jürgen Ligi on asunud seisukohale, et parlamentaarses riigis pole parlamendi
asi Eesti riigile võetavaid kohustusi täiskogu istungitel arutada. Nimelt
ruttas minister nõustuma Hispaania pankadele antavate garantiidega. Selleks, et
9. juulil kokku lepitud dokumenti ka parlamentaarse tava kohaselt avalikult
tutvustada, oli aega kaks töönädalat. Kuna aga valitsusliit ei suutnud selle
aja jooksul kokku saada 51 häält Riigikogu koosseisu enamuse saavutamiseks,
siis valiti mugavam tee Riigikogu Euroopa asjade komisjoni näol. Selles
komisjonis oli võimalik ilma avaliku aruteluta vaid kümne toetushäälega anda
ministrile voli Eesti nimel garanteerida kuni 280 miljoni eurost laenu, mis on
Eesti osa 100 miljardi eurosest abipaketist. Minister
kinnitas, et riskid on hajutatud pikkadeks aastateks ja kõik riskid ei
realiseeru korraga. Kuid riskide mõju üle Eestile avalikult arutleda ta ei
soovi. Suletud uste taga ei avaldata ka pädevaid riskianalüüse. Selle asemel
halvustatakse parlamendi debatti ja nimetatakse ebameeldivate küsimuste
esitamist edevuseks. Eesti on parlamentaarne riik ja debatt peab olema nähtav.
Suletud komisjon seda aga pole. Euro võlakriis on väga mitmetahuline probleemide sasipundar,
kus iga abi vajav riik erineb oma probleemidelt teisest. Sarnasus meie jaoks
seisneb aga selles, et kui Eestis jutlustatakse laenude kahjulikkusest ning
välistatakse täielikult laen selleks, et rasketel aegadel toetada Eesti
majandust ja parandada tööturu võimalusi, siis teiste riikide heaks ollakse
valmis kohe laenama. Nimelt peab iga laenu garanteerides olema valmis
olukorraks, et ühel päeval pole laenaja võimeline oma kohustusi täitma ja see
kohustus langeb meile kui käendajatele. Ega siis meie riigil muud üle jää kui
laenata. Riigikohus manitses, et Riigikogu peab laenumehhanismi liitumist
ratifitseerides ette nägema, kust tuleb raha selliste kohustuste täitmiseks.
Seni on kõlanudki vastuseks, et selliseks puhuks on meie riigil olemas
laenuvõime. Keskerakond on olnud sellistel tingimustel EFSFis ja Kreeka
abipaketis osalemise vastu, sest võlakäendus võõrsil tähendab jätkuvaid kärpeid
meie enda inimeste ja majanduse arvel. Kui sel
suvel arutas Riigikohus põhjalikult Euroopa Stabiilsusmehhanismi (ESM)
põhiseaduspärasuse üle, kostis palju etteheiteid, et sellised arutelud oleksid
pidanud aset leidma hoopis parlamendis. Keskerakond on püüdnud neid arutelusid
suurde saali tuua. Eelmisel aastal õnnestus meie eestvedamisel saavutada otsus,
et iga uue laenukliendi ehk uue hädaabi vajava riigi liitumise tingimused peab
heaks kiitma Riigikogu täiskogu. Ilma selleta poleks selle aasta veebruaris
toimunud arutelusid Kreeka paketi üle. Nüüd küll teame, et kõik laenajapoolsed
kohustused, mida veebruaris lubati täita, pole mitte täitunud. Veel enne
Kreekale garantii andmist tõi keskfraktsioon Riigikogu saali esimese Euroopa
võlakriisi teemalise riiklikult tähtsa arutelu, kus esinesid majandusprofessor
Urmas Varblane ja Indrek Neivelt. Pärast seda pöördusime Riigikogu
rahanduskomisjoni poole, et edasised kuulamised toimuksid nende egiidi all. See
ettepanek on jäänud nüüd kaheksaks kuuks sahtlisse. Üha uued
laenupaketid on suvel kokku toonud Saksa parlamendi. Kogunemas on ka meie
põhjanaabrid Soome parlamendis. Vastavalt Eesti põhiseadusele otsustab
Riigikogu riigile varaliste kohustuste võtmise. Seda saab teha ka ülisuures
mahus, piirates nii järgmiste parlamendikoosseisude võimalusi alternatiivseteks
valikuteks. Aga selliste suuremahuliste kohustuste võtmine eeldab kindlasti
avalikku ja ausat selgitustööd. Praegu hiilivad otsustajad sellest järjekindlalt
kõrvale. Kõrvalehoidmine on aga poliitilise vastutuse võtmise korral üks
vastutustundetu käitumisviis. Keskmõte:
Keskerakond on olnud sellistel tingimustel EFSFis ja Kreeka abipaketis
osalemise vastu, sest võlakäendus võõrsil tähendab jätkuvaid kärpeid meie enda
inimeste ja majanduse arvel. Kadri Simson, Riigikogu keskfraktsiooni
esimees Viimati muudetud: 25.07.2012
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |