Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Ministeerium tahab alandada ühistranspordi käibemaksu

22. veebruar 2006


17. veebruaril Rahandusministeeriumile tehtud ettepanekus soovib Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium alandada Eesti ühistranspordile rakendatava käibemaksumäära piletitulult 18 protsendilt 5 protsendile.
"Käibemaksumäära alandamine suurendab avaliku teenuse rahastamise võimalusi ning loob eeldused liinivõrgu tihendamiseks," märkis teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter. Paljudes Euroopa Liidu liikmesriikides on rakendatud ühistransporditeenusele alandatud käibemaksumäära või käibemaksust vabastamist. See on oluliselt parandanud avaliku teenuse kättesaadavust, tõstnud ühistranspordi konkurentsivõimet, aidates sealjuures pidurdada autostumise kasvu ja sellest tulenevaid negatiivseid keskkonnamõjusid.
Alandatud käibemaksumäära rakendamise näiteid võib tuua teistest Euroopa Liidu riikidest. Saksamaal on transporditeenus linnalähisiinidel kuni 50 km raadiuses maksustatud 7-protsendise käibemaksuga, Leedus ja Lätis on käibemaksumäär riigisiseselt liiniveolt 5%, Luksemburgis 3%, Austrias 10% jne.
"Sellest johtuvalt on täiendavalt tõstatunud ka Eesti vedajate edasise rahvusvahelise konkurentsivõime küsimus," nentis Tatter. Kuivõrd avaliku teenindamise liinikonkurssidel võivad osaleda teiste liikmesriikide vedajad, siis alandatud käibemaksu rakendavate riikide vedajatel on nii kvantitatiivsed kui ka kvalitatiivsed konkurentsieelised olukorras, kus maksusoodustused võimaldavad investeerida oluliselt enam, sh keskkonnasõbralikku veeremisse.
Eestis on viimase kümnekonna aastaga oluliselt vähenenud ühistransporditeenuse osakaal, samas on hüppeliselt suurenenud autostumine. Ühelt poolt on tegemist kodanike elatustaseme ja ostuvõime kasvuga, teisalt –ühistranspordi madala mainega selle halva kvaliteedi ja ebapiisava liinivõrgu tõttu. Autostumise taseme kiire kasvuga on kaasnenud aga oluliselt negatiivsed välismõjud: suurenenud on keskkonna saaste ja mürataseme näitajad, tõusnud on liiklusõnnetuste ja vigastatute arv, kasvab surve teehoiu vahendite kasvule, pärsitud on regionaalne areng, väheneb maainimeste elukvaliteet ja sotsiaalne turvalisus jne.
Ühistranspordi eelisarendamine on riigi transpordi arengukava üks peamisi eesmärke. Kõige kriitilisem ülesanne on oluliselt tõsta teenuse kättesaadavust ja selle kvaliteeti. Tänaseni ei ole aga vedajad teenuse kvaliteedi tõususse suutnud investeerida ning ühissõidukite tehniline seisukord on murettekitavas seisus. Maakonnaliine teenindavate busside keskmine vanus läheneb juba 20 aastale. Rongiveeremi ekspluatatsiooni kasulik eluiga lõpeb suures osas aastatel 2009-2010, mil tuleb välja vahetada praktiliselt kogu veeremipark.
(Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi pressiteade)

Viimati muudetud: 22.02.2006
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail