![]() Ühisprojekt sai diplomaatia komistuskiviksHEIMAR LENK, 14. jaanuar 2004Eesti-Vene esimene suurprojekt käivitati ilma, et sellest Eesti valitsuse esindajad osa oleksid võtnud. Vaatamata varakult saadud kutsele ei ilmunud vagunitehase avatseremooniale Kohtla-Järvel ei peaminister Parts ega majandusminister Atonen. Peaministrit ja majandusministrit, või vähemalt nende kõrgetasemelist esindajat, ootas 20. detsembril Kohtla-Järvele, Ahtme suure vagunitehase avatseremooniale nii linna avalikkus kui hulk Venemaalt saabunud külalisi. Pidulik koosolek peeti siiski ilma Eesti valitsuse esindajateta. Eriti piinliku olukorra põhjustas asjaolu, et Venemaalt olid kahe riigi esimest suurt ühisettevõtmist tulnud avama kõrged külalised eesotsas Sverdlovski oblasti kuberneri Eduard Rosseliga. Juhan Partsile oli saadetud kutse mitte ainult kui Eesti Vabariigi peaministrile, vaid ka kui Eesti-Vene valitsustevahelise koostöökomisjoni kaasesimehele. Sellepärast tekitas meie esindajate puudumine tähtsa ühisprojekti avaürituselt hämmeldust Venemaa valitsusringkondades. Kahe naaberriigi vaheliste suhete ja eriti majanduskoostöö arendamisest on räägitud palju ja ilusaid sõnu nii Eesti peaministri kui välisministri tasemel. Nüüd näitas elu, et kui asi konkreetsete sammudeni jõuab, siis pole Tallinnas nende astujaid kerge leida. Ühisprojekti eestipoolse ettevõtte AS UVZ & AVR esindajate sõnul tegid nad omalt poolt kõik, et vagunitehase avamisel ka Eesti kõrgetasemeline delegatsioon viibiks, kuid ponnistused Stenbocki maja veenmisel jooksid liiva. "Peame vagunitehase esimese järgu käikuandmist oluliselt tähtsaks Eesti ja Venemaa majandussuhete arengu seisukohalt ja seoses sellega palume Teid osaleda vagunikoostetehase käivitamisele pühendatud pidulikul üritusel," kirjutasid ühisettevõtjad nii Partsile kui Atonenile saadetud kutsetes. Projektvõimsuse saavutamisel valmib Ahtme vagunitehases kuni 3000 tsisternvagunit aastas, mis tõstab oluliselt meie vabariigi transiidivõimsust. Käivitatav ettevõte aitab luua kuni 400 uut töökohta Kirde-Eestis, kus täna on tegemist suhteliselt kõrge tööpuudusega. UVZ & AVR projekt võimaldab suurendada Eesti ekspordivõimalusi idaturule, kuna Ahtme tehases valmistatavale toodangule on suur nõudlus nii Venemaal kui teistes SRÜ riikides. Uue tehase vagunid valmivad Euroopa Liidus ettenähtud normide järgi. UVZ & AVR tehas ehitatakse koostöös Venemaa Sverdlovski oblastis paikneva ettevõttega FGUPO Uralvagonzavod ning on üheks suuremaks Venemaaga sõlmitud ühisprojektiks Baltimaades. Viimati muudetud: 14.01.2004
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |