Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Raudtee on inimeste jaoks

TOOMAS PAUR,      05. veebruar 2014

Tänavu Eesti raudteedel sõitma hakanud uued diiselrongid on toonud elevust paljudele ja mitmele poole. Paraku läheb see kõik Võrumaast kaarega mööda, kuna siia ju rongid, ei vanad ega uued, enam ei sõida.
 




Uute diiselrongide saabumise segadus näitab ilmekalt, kuidas asjad Eestis kipuvad käima: enne tehakse ära, ja siis hakatakse mõtlema, kuidas vigu parandada. Saaks ehk ka õiges järjekorras, kui kõrged ülemused suudaks näha inimesi, kelle igapäevast elu nende otsused mõjutavad.


Riik on teinud diiselrongide hankimiseks 96 miljoni euro suuruse investeeringu, kuid inimeste jaoks on see esmalt kaasa toonud segaduse, mis ähvardab suvel, mil hakkavad kehtima ka uued sõiduplaanid, kasvada veel suuremaks. Siis selgub, et harjumuspärastes jaamades rong enam ei peatugi, vaid jätab inimesed teenusteta, mille eest nad maksumaksjatena on tasunud.


Võrumaa inimestele on niisugune olukord tuttav - liinivõrgu optimeerimise ja efektiivsemaks muutmise sildi all lõpetati 2001. aastal reisijatevedu Piusa-Võru-Valga liinil. Selle otsusega võttis valitsus inimestelt võimaluse sõita harjumuspärasel viisil maakonnakeskusse nii Võru- kui ka Valgamaal. See kiirendas väljarännet piirkondadest, kus elu suuremal või vähemal määral sõltus reisirongist, halvendas kõvasti ettevõtluse laienemist. Reisirongiliikluse puudumine on tänini Võrumaal üks suuremaid arengupidureid.



IRL raudtee kallal

Tollal oli võimul Mart Laari valitsus ning raudtee üle otsustas isamaaliitlik teede- ja sideminister Toivo Jürgenson. Sama seltskond võttis nõuks ka Eesti Raudtee enamusosaluse müüa välismaalastele. Nüüd vastutab raudtee valdkonna üle Isamaaliidu järeltulija IRL - majandus-ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi isikus. Taas näeme probleeme, mille on põhjustanud halb asjakorraldus ehk suutmatus teha tööd, mille eest ministrile palka makstakse. Paistab, et raudtee haldamine käib selle erakonna poliitikutel üle jõu.


Kuid Eesti raudteel on olnud ka paremaid päevi. Keskerakondliku majandus- ja kommunikatsiooniministri Edgar Savisaare juhtimisel algas Koidula piirijaama ehitamise ettevalmistus ja osteti tagasi Eesti Raudtee. Need olid põhjapanevad otsused Eesti raudteevõrgu ja ühistranspordi arengus.


Ühistranspordi võimalikult hea kättesaadavus on olnud Keskerakonna prioriteet. Seepärast on huvitav võrrelda: kui Tallinnas on ühistransport elanikele tasuta ja kasutajad on sellega rahul, siis riigis tervikuna, kus võim on olnud valdavalt paremerakondade käes, on ühistransporditeenus ajapikku muutunud halvemaks. Näiteks Kagu-Eestis on reisirongiliiklus lõpetatud ja kui 2001. aastal lubati see asendada parema bussiühendusega, siis ajajooksul on ka bussiliine pigem kinni pandud. (Tõsi, Võrus on bussisõit pensionäridel tasuta.)



Toome rongiliikluse tagasi!

Ajalugu tõestab, et Keskerakond suudab pakkuda lahendusi, mis toovad kasu eeskätt inimestele ja tervikuna kogu meie riigile, mitte vähestele väljavalitutele. Inimesed mõistavad seda, sest ega muidu oleks Keskerakond taas populaarseim poliitiline jõud.


Fakt, et Keskerakonna juhtimisel on ühistranspordi kasutamine Tallinnas märgatavalt kasvanud, sisendab usku, et seda valdkonda on ka mujal Eestis võimalik paremini korraldada ja suurendada kasutajate arvu.


Võrumaal tuleb aga alustada peamisest - taastada reisirongiliiklus Koidula-Võru-Valga liinil. Muidugi on võimalik see algatus statistikaga n-ö ära tappa ja öelda, et „pole reisijaid, kes rongi kasutaks". Ei saagi olla, kui juba üle kümne aasta rongid ei sõida!


Nüüd, kus riik on ostnud uued rongid, on igati põhjendatud, et ka Võrumaal saaks neid kasutada. Olgu siis etteveoks Koidulasse ja Valka või siis sõitmiseks maakonnakeskuse ja kodupaiga vahel. Mida paremad kohalikud liikumisvõimalused, seda vähem kolitaks Võrumaalt ära!


Lihtne on öelda, et rongiliikluse taastamine maksab palju. Nõnda on võimalik põhjendada iga tegematajätmist. 2001. aastal põhjendati ka Eesti Raudtee erastamist sellega, et riik olevat halb peremees.


Tegelikult riik ei ole halb peremees; lihtsalt vahel on riigis võimul kehvad peremehed.



[esiletõste] Reisijateveo lõpetamine kiirendab väljarännet neist piirkondadest, kus elu suuremal või vähemal määral sõltub reisirongist, ning halvendab kõvasti ettevõtluse laienemist.


TOOMAS PAUR, Võru linnavolikogu liige, Keskerakond




Viimati muudetud: 05.02.2014
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail