![]() Meikari juhtum läks ka rahvusvaheliselt kuumaksJELENA KALBINA, 11. juuli 2012Mõni aeg tagasi peeti Tallinnas seminar teemal „Õiguslikud ja poliitilised vahendid seaduslikkuse kaitsmiseks poliitikas“ („Legal and Policy Instruments to Protect Legitimacy in Politics“). Ürituse korraldas rahvusvaheline organisatsioon IDEA (Institution for Democracy and Electoral Assistance) ning see keskendus kriminaalse mõju ohjamisele poliitikas. IDEA kutsus seminarile osalema Eesti poliitikuid, ametnikke ja õiguskaitseorganite esindajaid, eesmärgiga soodustada poliitilisi arutelusid ning tekitada dialoogi. Seminaril
olid esindatud Siseministeerium, Justiitsministeerium, Kaitsepolitseiamet,
Keskkriminaalpolitsei, Ühing Korruptsioonivaba Eesti, Rootsi
Sotsiaaldemokraatlik partei, Eesti Sotsiaaldemokraatlik Erakond, mida esindas
Andres Anvelt, ja Eesti Keskerakond, mille esindajaks oli Kalle Klandorf.
IDEA-t esindas kaks liiget, kellest üks oli endine Rootsi julgeolekupolitsei
töötaja. Meikari
juhtum endiselt kuum Arutelu
käigus puudutati muu seas ka hiljuti Eestis lahvatanud Reformierakonna
rahastamise skandaali, kus erakonna liige Silver Meikar tunnistas avalikult, et
kandis erakonnale raha, mille päritolus ta polnud kindel. IDEA
esindajad üllatusid, kuuldes, kui palju on Eestis seadusepiiranguid, mis
peaksid erakondade rahastamist reguleerima. Samal ajal näitab ajakirjanduses
ilmuvate rahastamisskandaalide arv vastupidist tendentsi. Pikema ajalooga ja
Eestist enam arenenud demokraatiaga Rootsis, kus nii IDEA kui ka Rootsi
Sotsiaaldemokraatliku partei esindajate väitel on erakondade rahastamine vaba,
taolisi juhtumeid ei ole. Soovist
seadustest tulenevaid piiranguid eirata ja annetusi maskeerida, leiutavad
Riigikogus neid samu seadusi läbi surunud erakonnad erinevaid skeeme. Nii
näiteks avalikustas ajakirjandus ligikaudu poolteist aastat tagasi IRLi büroo
müügiga seotud kahtlase äritehingu, kus äriruumidest esmamuljel huvitatud ostja
kandis erakonna pangakontole kopsaka sissemaksu. Natukese aja pärast
arusaamatutel põhjustel tehingust loobunud ostja jättis partei arveldusarvele
61 000 euro suuruse maksuvaba tulu, mida erakond kasutas valimisvõlgade
tasumiseks. Nüüdseks on politsei Tatjana ja Vjatšeslav Manguse varad arestinud
seoses rahapesu kahtlusega. Mai
eelviimasel päeval avalikustas Äripäev fakte, mis näitavad, et aastaid Eestis
valitsust juhtinud erakonna tegevus pole olnud läbipaistev. Reformierakonna
võimalikke rahastamisskeeme uurides avastas Äripäev, et erakonna kolme viimast
valimiskampaaniat aidanud firma Fidenter OÜ omanik või omanikud varjavad end
avalikkuse eest Šveitsis asuva privaatpanga Bank Julius Baer ja Co Eesti
pangakonto taha. Huvitav on ka see, et koostööd Fidenteriga tehti ainult nendel
aastatel, kui toimusid europarlamendi, kohalike omavalitsuste ja riigikogu
valimised. On tähelepanuväärne, et Reformierakond palkas appi propagandat
tegema sisulise majandustegevuseta firma, mille ainus juhatuse liige on
reformierakondlane Remo Tiigirand. Avalikest andmebaasidest kättesaadavad
faktid viitavad ka sellele, et Reformierakond on üritanud oma äripartnerit
varjata. Eesti
õiguskaitseorganite töö puudulik Välismaal
raha hoidmise eelis on see, et kogu pangakonto tehingute ajalugu on
konfidentsiaalne ning pank ei väljasta rahaliikumise kohta informatsiooni ka
sellekohase nõude laekumisel kas või Eesti õiguskaitseorganitelt. Seadus
nõuab, et parteidele annetajad on eraisikud. Aga on ka arusaadav annetajate
soovimatus oma nime avalikustada. Peamine ja paraku praktikas ka kinnitust
leidnud kartus on see, et opositsioonierakonda toetavate eraisikutega seotud
ettevõtteid püütakse põhja lasta. Selleks kasutatakse igasuguseid vahendeid.
Protsessi kaasatakse maksuametit, kapot ja prokuratuuri. Õiguskaitseorganid
püüavad mõjutada kohtunikke nende otsuste tegemisel. Kahtlastesse
kriminaalasjadesse vägisi kaasatõmmatud „ohvreid“ ähvardatakse ja mõnitatakse,
et nad tunnistaksid oma süüd. Tuletagem meelde pikaajalist ja suurt
meediakajastust pälvinud maadevahetuse skandaali, mis lõppes Harju Maakohtus
osaliste õigeksmõistmisega. Kuid kes
vastutab nii firmade kui ka inimeste rikutud maine eest ja kes saab karistuse
ligi kaheksa aastat kestnud kohtualuste ebaseadusliku jälitamise ja eraellu
sekkumise eest? Seda, et uurimise käigus teostatud jälitustoimingud ei vastanud
seaduses esitatud nõuetele, kinnitas ka kohtunik Valeri Lõõnik. Samuti heitis
ta prokuratuurile ja kapole ette inimeste põhiõiguste rikkumist. Kohtunik ei
olnud rahul asjaoluga, et prokuratuur kasutas eksperdina sama kapo ametnikku,
kes osales läbiotsimistes ja asitõendite konfiskeerimisel, mis pani eksperdi
erapooletuse tõsise kahtluse alla. Miks on
osa erakondi puutumatud? IDEA ja
Rootsi Sotsiaaldemokraatliku partei esindajate sõnul ei huvita Rootsis kedagi,
kust erakond raha saab ja kas see on eraisiku või juriidilise isiku annetus, on
see avalikustatud või salaja tehtud. Seetõttu ei ole Rootsis ühtegi erakondade
rahastamise uurimist ega kohtuasja. Loomulikult
ei tähendaks see riigistruktuuride ja kohalike omavalitsuste vahendite
kasutamist. Mingisugune regulatsioon peab ikkagi olema. Kuid kui Rootsis jõuti
järeldusele, et parteide rahastamine riigi julgeolekut ei ohusta, siis miks
levib meil valitsuserakondade poolt levitatud foobia, et välisriigist saadud
raha ohustab tingimata Eesti suveräänsust? Miks siis IRLi paljastatud kahtlane
elamislubade äri, mis ehitati Eesti Vabariiki ohustavale vene rahale, ei olnud
piisavaks põhjuseks, et neid ebaõnnestunud Riigikogu ja Tallinna Linnavolikogu
ärimehi mõjuagentideks tembeldada? Või kehtib see reegel valikuliselt – ainult
teatud erakonna suhtes? Paljudes
küsimustes võtame eeskujuks Põhjamaad. Kuid me ei soovi tutvuda lähinaabrite
riigikorra ja erakonna korralduslike seadustega. Eesti seadustest tulenevate
piirangute rohkus sunnib meie erakondi oma annetajaid varjama ning paneb neid
olukorda, kus muud moodi rahastada kui seadust rikkudes ei ole praktiliselt
võimalik. Kas tasub kõiki elusituatsioone ja juba tekkinud tavasid seadustega
reguleerida? Seetõttu arvan, et erakondade rahastamine on rohkem eetika ja
moraali küsimus. Ajalugu on näidanud, et seaduste rangemaks muutmine ei too
oodatud tulemusi ja igast seadusest on alati võimalik mööda hiilida. Jelena Kalbina, Keskerakonna aukohtu
sekretär ja Kristiine piirkonna juhatuse liige Viimati muudetud: 11.07.2012
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |