![]() Nädala juubilar MARC CHAGALL 125Enn Eesmaa, 04. juuli 2012On mõnevõrra isegi uskumatu, et Marc Chagallist pole seni veel tehtud väärikat mängufilmi. Tema erakordselt värvikas ja seiklusterohke elu annaks alust ka miniseriaaliks kunstniku elust mitmes riigis ja erinevate riigikordade ajal. Ta pärisnimi oli Moiše Segal, mis aga peagi muudeti vene ametnikele suupärasemaks Mark Šagaloviks. Tema isa oli sügavalt usklik heeringakaupmees. Sellest annavad tunnistust mitu Chagalli hilisemat teost, kus märkame teisigi sümboleiks tõusnud mälestusi lapsepõlvekülast. Neist puu ja lehm tähistasid seda peamist – Elu ennast.
Oma esimesed kunstiõpetused sai 7.7.1887 sündinud andekas
poiss kodukülas. Aastal 1906 jagas talle kunstitarkust kohalikult üsna tuntud
Vitebski portreemaalija Jehuda Pen. Muide, õpetas täiesti tasuta.
Aasta hiljem jätkas noor Chagall õpinguid juba Peterburis,
tulevase kuulsuse Nikolai Roerichi joonistusklassis. Teda juhendasid ka Leon
Bakst ja Mstislav Dobužinski. Need kontaktid viisid Chagalli kiiresti nii
kunstnikerühmituse „Mir Iskusstva“ kui ka Sergei Djagilevi
balletimaailma mõjusfääri. Esimest korda oli Chagalli töid näha õpilastööde
näitusel, mida külastas ka kunstihuviline Riigiduuma saadik Max Winawer. Rikas
riigimees määras Chagallile erastipendiumi, mis võimaldas noorel kunstnikul
sõita Pariisi, rentida Montmartre’il väike stuudio ning alustada
maailmavallutust.
Chagall tutvus nii tuntud kui ka alles tunnustamata
kunstnikega, esmajoones aga nende töödega. Erilist innustust sai ta Louvre’is
vanade meistrite maale imetledes. Chagall oli vaimustuses Gauguini, van Goghi
ja Matisse’i maalidest. Suuresti suunasid teda fovism ja kubism, kuigi
Picassost ja Braque’ist rohkem sai ta mõjutusi oma sõbra Robert Delaunay'
töödest. Neis liitusid mõjuvaks tervikuks unenäod ja tegelikkus, lootused ja
ettekujutused.
Chagall alustas õpinguid Pariisi kunstiakadeemias La
Palette. Ei pääsenud ta ka Pariisi kunstirahva boheemlusmagnetist La
Ruche, mis mesitaru kombel koondas noori ja ambitsioonikaid loojaid. Seal
oli tal naabriks tulevane maailmanimi Modigliani. Pisut hiljem tahtis Chagalli
ateljees elada ja töötada värvikas Chaim Soutine. Mesitarus valmis 1913. aastal
Marc Chagalli kuulus meistriteos „Mina ja küla“.
Tema töid eksponeeriti Sügissalongis ning ajalooliselt
veelgi kuulsamas Sõltumatute salongis. Berliinis võis tänu oma sõbra
Apollinaire’i kaasabile Chagalli töid näha mainekas salongis Der Sturm.
1914. aastal otsustas Chagall kolida tagasi Vitebskisse. Ta
võttis naiseks oma kauaaegse armastuse ja muusa, kohaliku juveliiri tütre Bella
Rosenfeldi, kes peagi sünnitas talle tütre. Järgnes sõjaväekutse, kuid
Chagallil õnnestus rindevintsutusi vältida armeekantselei ametnikuna
Petrogradis.
Pariisis oli Marc Chagall tutvunud Anatoli Lunatšarskiga,
kellest sai Nõukogude Venemaa mõjuvõimas kultuurijuht. Lunatšarski pakkus
Chagallile tööd Vitebski kultuurikomissarina. Algas pingeline näituste
organiseerimine ja muuseumide avamine, Vitebski kunstiakadeemias hakati jälle
noori õpetama. Chagallil õnnestus Vitebskisse tööle saada El Lissitzky ja
Kazimir Malevitš. Osa selle põhjusest oli parem toiduainetega varustatus kui
suurlinnades.
Paratamatult tekkisid aga konfliktid tollaste otsustajatega.
Chagalli omanäolist, tihti apoliitilist loomingut kritiseeriti ning talt nõuti
ajastule vastavaid, rahvamasse innustavaid taieseid. Millegipärast läks ta
tülli ka Malevitšiga.
Marc Chagall jättis komissaritöö pooleli ja kolis koos
perega Moskvasse. Temast sai Moskva juudi kammerteatri kunstnik. Ta tegi
kaastööd ka Jevgeni Vahtangovi lavastustele teatris „Habima“.
Need paar aastat olid Chagallile rasked. Tunnustust polnud,
raha oli vähe, tulevik oli ähmane. Lunatšarski kaasabil õnnestus tal koos
perega Nõukogude Venemaalt põgeneda. Aasta elati Berliinis. 1923. aastast sai
Chagallist jälle pariislane. Ta illustreeris piiblit, La Fontaine’i lugusid ja
Gogoli suurteost „Surnud hinged“.
Pärast natsliku okupatsiooni algust peitis Chagall ennast
Marseille’s ning põgenes seejärel Hispaania ja Portugali kaudu USA-sse. Ta elu
oli olnud suures ohus, sest Goebbelsi käsul põletati Mannheimis avalikult
Chagalli töid juba aastal 1933. Veidi enne sõda rippusid tema maalid
„degeneratiivsete teoste“ väljapanekus, mille natsid mõnituseks korraldasid.
Ameerikas sai Marc Chagallist tõeline maailmanimi. Ta tegi
dekoratsioonid Stravinski balletile „Tulilind“ – sellest sai sensatsioon. Menu
oli ka tema teostatud dekoratsioonidel balletile „Aleko“, mis lavastati
Mehhikos. USA-s korraldati mitmes linnas Chagalli tööde näitusi.
Kahjuks kaotas kunstnik haiguse tõttu oma naise. Esimestel
rahuaastatel pöördus Chagall tagasi Euroopasse ning asus Prantsusmaal elama
Provence’i. Need aastad olid kunstniku loomingus eriliselt aktiivsed. Lisaks
maalimisele pühendas ta palju aega ka graafikale, skulptuurile, keraamikale ja
klaasikunstile.
Chagall kirjutas aastaid luuletusi. Ta võttis naiseks
Valentina Brodsky, reisis Kreekas ja Iisraelis, kus täitis olulisi
tellimustöid. Neid jätkus ka mitmele poole Pariisi. 1973. aastal külastas Marc
Chagall Nõukogude Liitu. Mitte küll Vitebskit, aga Leningradi ja Moskvat.
Maailmakuulus kunstnik suri 97-aastaselt, 27. märtsil 1985
Prantsusmaal Nice'i lähedal. Selles linnas asub Chagalli muuseum. Ka Vitebskis
tasub külastada Marc Chagalli majamuuseumi, kuigi seal võib näha vaid tuntud
teoste koopiaid.
Chagall oli unikaalne looja, kes ei kujundanud küll oma
koolkonda, kuid mõjutas paljusid kunstnikke oma piltideks saanud vormide
maailmaga. Huvi pakub Marc Chagalli autobiograafia „Minu elu“ ja ta värsside
kogumik „Ingel katuste kohal“. Lugeda tasub ka kunstniku esimese naise Bella
memuaare „Põlevad küünlad“, milles Chagalli illustratsioonid.
Enn Eesmaa
Viimati muudetud: 04.07.2012
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |