![]() Professorite Klubi nõuanded õppereisideksKn, 24. jaanuar 2007Keskerakonna Professorite Klubi tunnustas haridus- ja teadusministri algatust "Iga laps Kumusse, Ermitaazhi, Louvre'i!". Arvestades Eestis valitsevat hariduslike võimaluste ebavõrdsust, pidades kriitiliselt tähtsaks Eesti noorte silmaringi laiendamise vajalikkust, tähtsustades vajadust aineteüleseks terviklikuks lähenemiseks õpitavale, rõhutades euroopaliku identiteedi tugevdamise vajadust, tunnustades Haridus- ja Teadusministeeriumi tööd nende eesmärkide poole püüdlemisel, lisas klubi oma avalduses asja õnnestumiseks omapoolsed konkreetsed ettepanekud. 1. Hindame kõrgelt õppereiside algatusest tekkivat õpilaste vahetu osaluse väärtust. Õpetlastena teame suurepäraselt, et õppimine ei käi ainult klassiruumis või auditooriumis. Algatuses "Iga laps Kumusse, Ermitaazhi, Louvre'i!" on õigustatult ühendatud meie rahva ajalooline kogemus ja tänapäev. Ühelt poolt mäletatakse 1930. aastate hariduselus tähtsale kohale seatud kodumaa tundmaõppimisele suunatud kooliekskursioonide traditsiooni. Teiselt poolt kasvatab programm meie lastest ka Euroopa Liidu kodanikke. Oleme Euroopa Liidus, kuid endiselt on see meist paljudele vaid formaalsus. Harva julgeme mõelda, veel harvem öelda, et kõik see, mis kehtis 1930. aastatel Eesti kohta, kehtib täna oluliselt laiemalt. EL kodanikena peame tundma ja mõistma mitte ainult Eesti, vaid ka Euroopa ajalugu, kultuurilugu, geograafiat, tundma ühiseid ajaloolisi juuri. Tegelik tundmaõppimine ja tunnetamine on aga võimalik ainult vahetu osalemise kaudu. 2. Näeme algatuse kasvatuslikku ja koolide seesmist sidet tugevdavat potentsiaali. Ekskursioon on mis tahes kollektiivile suursündmuseks, kus kasvab kollektiivi ühtekuuluvusvaim, saadakse elamusi, mida mäletatakse kogu elu. Suurekskursioonid kujundavad kooli seltsielu nii ekskursiooniks valmistumise ajal kui ka pärast selle toimumist. Nii täidavad õppereisid isiksuse arendamise, aga ka sotsiaalse kapitali kasvatamise eesmärki. 3. Tunnustame kavandatud käsitlust põhimõttel "lähemalt kaugemale". Materjali käsitlus õppereisidel peab toimuma, liikudes lähemalt kaugemale, lihtsamalt keerukamale. Väljasõidule peab eelnema hoolikas ettevalmistus klassis. Vajalik on, et enne õppereisile siirdumist saavad õpilased koolis vajaliku ettevalmistuse ja et enne välisreisile minekut on õpilane käinud ka kodumaistel õppereisidel. Seetõttu on algatuse kavandatud ülesehitus järjestuses 1) õppereis Eestis, 2) õppereis Eesti lähedal, 3) õppereis Eestist kaugemale pedagoogiliselt loogiline ja otstarbekas. 4. Näeme vajadust säilitada õppereiside korraldamisel paindlikkust. Ehkki seniilmunud materjalides domineerib kunstiajalooline tahk, on edaspidises tegevuses oluline tähtsustada ka geograafilisi, ühiskonnaõpetuslikke ja keelelisi aspekte. Samuti on oluline siduda ekskursiooni temaatika vastava maa kirjanduse, filmikunst, spordielu või nt popkultuuri teemadega. Mõistlik on säilitada paindlikkust ka sihtkohtade valikul Pariisi kõrval lubataksegi ju säilitada võimalus minna mõnda alternatiivsesse sihtkohta. Kui antud kool on juba KUMU-t külastanud, siis tuleks aga pakkuda neile sõitu Eesti Rahva Muuseumisse, Viljandi lossimägedesse ja teistesse kultuuriliselt ning ajalooliselt tähtsatesse paikadesse. 5. Toonitame õppereiside logistilise toimivuse tähtsust. Oluline on tagada õppereiside võimalikult sujuv logistiline toimimine. Erinevalt meedias esinenud lahmivast kriitikast me muidugi mõistame, et projektis toimuvad ekskursioonid on erinevate koolide osas ajaliselt hajutatud ja sujuv protsess. Sellele vaatamata rõhutame, et tegemist on suuremahulise algatusega, mille käivitamine eeldab ülimalt täpse, lausa pedantselt korrektse noorsooturismi süsteemi kujundamist (või Eestisse laiendamist) ja riigihankeid, mis omakorda võimaldavad turismifirmade poolt prognoositud kulutusi oluliselt kärpida. 6. Rõhutame algatuse elluviimisel erinevate huvirühmade koostöö vajalikkust. Parima tulemuse nimel on vajalik õpilaste, õpetajate, koolide juhtkondade, kohalike omavalitsuste, erinevate Eesti riigiasutuste, erakondade, meedia, kultuuriüldsuse ja välissaatkondade ühine pingutus üldise hüve Eesti noorsoo arendamise nimel. Oleme selleks valmis andma oma panuse ning soovime Haridus- ja Teadusministeeriumile edu algatusega "Iga laps Kumusse, Ermitaazhi, Louvre'i!" edasiliikumisel. Keskerakonna Tartu piirkonna Professorite Klubi tegutseb alates 2005. aastast ning tema eesmärk on analüüsida Eesti hariduse ja teaduse arengu olulisi küsimusi. Viimati muudetud: 24.01.2007
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |