Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Nädala juubilar ENZO ANSELMO FERRARI 110

IVARI VEE,      20. veebruar 2008


2006. aasta septembris teatati, et Ameerikas Memphises asuva lastehaigla St. Jude heaks korraldatud oksjonil pandi müüki haruldane auto – Enzo Ferrari. Enampakkumise võitis haruldaste luksus- ja sportautode vahendusfirma Luxury Motors, mis pakkus „Enzo" eest 1 150 000 USA dollarit ehk umbes 14 214 000 Eesti krooni. Aasta varem korraldas oksjoni paavst Johannes Paulus II, kellele oli sama auto kingitud ja kes sai selle müügist 15 750 000 krooni, mida kasutati 2004. aasta Aasia hiigeltsunaami ohvrite abistamiseks.

Vahel juhtub, et meiegi tänavatel vurab uhkusest särades selline punane kaunitar, ning jalakäijad, koduperenaisest pensionärideni, lasteaiamudilastest tõsiste professoriteni, peatuvad imetledes ning teised autoomanikud on kadedusest lõhki minemas. Maailmas on vist küll väga vähe inimesi, kelle iludus „Ferrari" külmaks jätab.

Kes oli mees, kelle toodetud auto on tänases maailmas edu ja prestiizhi tunnus? Auto, millest unistavad poliitikud ja ärimehed, filmitähed ja muusikud, noored ja vanad. Sõiduk, mida peavad oma autokollektsiooni pärliks Araabia sheigid, Aasia ja Aafrika diktaatorid, Vene naftaoligarhid ning loomulikult ka meie rikkad ja ilusad.

Enzo Anselmo Ferrari sündis 20. veebruaril 1898 Itaalias Modena linnas. Lapsena olid tema peamiseks huviobjektiks kõikvõimalikud sõiduvahendid. Esimese maailmasõja ajal oli Enzo Itaalia armees muulaajaja.

Pärast sõja lõppu töötas ta väikeses autofirmas CMN, kust sai alguse tema võidusõitjakarjäär. Hiljem kihutas ta Alfa Romeo märgi all. 1923. aastal kasutas ta ühel võidusõidul esmakordselt meile täna nii tuttavat „Perutava Hobuse" märki, mille ta oli pärinud ühelt hukkunud lendurilt.

1924. aastal võitis Enzo küllalt prestiizhika karika Cappa Acerbo. Võidud kohalikel võistlustel ärgitasid Alfa Romeo't" saatma teda suurematele võidusõitudele, kuid oodatud edu jäi tulemata ning Enzo katkestas oma võistlustegevuse.
Ferrari asutas 1929. aastal Scuderia Ferrari – väga heade sõitjatega võidusõidutiimi „Alfa Romeole". Scuderia piloodid sõitsid tema poolt täiustatud Alfa-autodel. Ferrari jätkas ka ise võistlustel osalemist ja tegi seda hästi või halvasti kuni 1932. aastani, mil talle sündis poeg Dino.

1933. aastal lõpetas Alfa Romeo võidusõitja Ferrari finantseerimise ning vaid autofirma Pirelli sekkumine võimaldas tal mõnd autot ülal pidada, kusjuures Scuderia piloodid võtsid vaid mõned väikesemad võidud, kuna 1935. aastast domineerisid Saksa autofirmad ja võidusõitjad. Kolmekümnendate aastate lõpus algas Ferrari ja Alfa Romeo uus koostöö ja Enzost sai Alfa spordiosakonna direktor.

II Maailmasõja ajal oli ka Scuderia sunnitud sõjalisi tellimusi täitma, aga 1947. aastal, mil Ferrari oli oma nime fashistliku partei sabaraku mainest puhastanud, asutas ta firma Ferrari S.p.A., mis töötab tänini.
FIAT-i kontserni kuuluv Ferrari S.p.A. on täna ehk tuntuim F1-meeskond. Samuti on nende poolt loodud ka ühed maailma prestiizhseimad tänavasõiduautod nagu Ferrari F40, F430 Spider Biofuel, Dino, 612 Scaglietti ja Ferrari Enzo. Käivad jutud, et varsti on „Ferrarit" võimalik näha ka universaalkerega ja maasturvariandina. „Ferrari" insenerid on täna isegi lennukitööstuses kaasa löönud.

Enzo Anselmo Ferraril oli õnne oma elutöö vilju nautida ning näha kogu võimsust, millele ta aluse pani. Kodanik Ferrari suri Modenas 90-aastaselt 14. augustil 1988.


Viimati muudetud: 20.02.2008
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail