Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Nädala juubilar NIKOLA TESLA 155

IVARI VEE,      04. veebruar 2016

Räägitakse, et geeniused lähetatakse Maa peale Taevariigist, igaüks oma ülikeerukate ülesannetega. Nikola Tesla saadeti Maa peale kindlasti liiga vara.

 

9. juulil 1856 sündis Horvaatias Smiljani linnas vast maailma kõige salapärasem teadlane Nikola Tesla. Räägiti, et see pikk ja vibalik erak, kelle silmis põles alati palavikuline läige, oli krahv Dracula sugulane. Räägiti, et ta olevat ka ise vampiir, kes ei talu päikesevalgust. Veel räägiti, et ta olla loonud sellise relva, mille abil võib maakera hävitada.

 Tegelikult polnud Nikola Tesla seotud krahv Draculaga, vaid sündis hoopis õigeusu vaimuliku peres. Samas ei kannatanud ta tõepoolest päikesevalgust, kuna tema närvisüsteem oli ülitundlik - ere valgus tegi haiget tema silmadele ja tasased helid kostsid tema jaoks koletu mürana. Samas nägi ta aga pimedas imehästi. Ollakse seisukohal, et tema ülitundlikkus oli seotud tema viibimisega tugeva elektromagnetvälja mõjusfääris, kuid selline oli Tesla olnud juba varasest lapsepõlvest, mil teda saatsid imelikud nägemused. Need nägemused olid nii selged, et vahel ajas ta nood reaalsusega segamini. Peaaegu hullumeelsusest sündisidki tema täiesti ratsionaalsed tehnilised ideed.

Too fenomen - teisiti on Teslat raske nimetada - avastas juba ülikooli teisel kursusel õppides vahelduvvoolu. Hiljem tulid luminestsentsvalgusti, energia juhtmevaba edasikandmine jpm. Tesla valmistas esimese elektrilise kella, turbiini, päikeseenergial töötava mootori. Ta leiutas raadio mitu aastat enne Marconit ja Popovi, kolmefaasilise voolu aga enne Dolivo-Dobrovolskit.

Praktiliselt kogu XX sajandi energeetika on Tesla patentidel üles kasvanud.

 Peale elektrotehnika tegeles Tesla professionaalsel tasemel aga ka lingvistikaga ja kirjutas luulet. Ta rääkis kaheksat keelt, tundis imehästi muusikat ja filosoofiat.

 1892. aastal  Tesla demonstreeris teadlastele elektriaparaatide sisse- ja väljalülitamise kaugjuhtimispulti. Tema käes hakkasid iseenesest põlema elektripirnid, kusjuures mõnedes polnud isegi hõõgniiti, oli vaid tühi kolb. Järgmisel aastal šokeeris ta Chicago maailmanäitusel publikut sellega, et laskis endast läbi kahe miljoni voldise pinge, mispeale põlesid tema käes eredalt elektripirnid. Inimesed, kes külastasid tema laborit, jutustasid hiljem, et Tesla žongleeris nende nähes tohutute keravälkudega.

 19. sajandi lõpul ehitati 1891. aastal USA kodakondsuse saanud Tesla eksperimentide jaoks Colorado Springsis torn, mille tipus oli suur metallsfäär. Fantastiline projekt sai nimeks „Wardenclyffe". Teadlane genereeris seal energeetilisi potentsiaale, mille tulemusel tekkisid 40-meetrised välgunooled ja torni ümbritses tohutu särav valguskera. Ümberkaudsed inimesed sattusid paanikasse, kui nägid, et nende jalge alt lendavad sädemed, metallesemetel säravad aga „püha Elmo tuled". Katse tulemusel süttisid 25 miili tornist eemal üheaegselt 200 elektripirni. Tesla kasutas elektrilaengu edasikandmiseks maapinda.

 Jutud imerelvast polnud samuti vaid liivale kirjutatud. Tesla katsetused kutsusid paljude uurijate arvates esile New Yorgis suure  maavärina, kuigi ametlik seisukoht on selline, et Tesla võnkeprotsesse uurivad katsed sattusid lihtsalt maavärinaga ühele ajale. Mõtlema paneb see, et värinad lõppesid kohe, kui teadlane oma aparaadi välja lülitas.

 Teslat ja tema eksperimente energia juhtmevaba edastamise alal seostatakse ka 1908. aasta 30. juunil toimunud Tunguusi katastroofiga. Tõsi küll, Tesla lahkus „Wardenclyffe" projektist kaks aastat varem, kuid tema loodud aparatuur oli olemas ja Tunguusi meteoriiti pole siiani leitud.

1913. aastal demonstreeris Tesla saladuslikku autot. Limusiini bensiinimootor vahetati Tesla konstrueeritud elektrimootoriga. Ta ühendas rahva silme all mootorisse väikese karbikese, kust tolknes välja kaks traadijuppi. Seepeale ütles teadlane: „Nüüd on meil energia!" - ja hakkas sõitma. Autot katsetati terve nädal. Sõiduk arendas kiirust kuni 150 km/h ega vajanud lisalaadimist. Peale seda, kui rahva hulgas hakkas kostma jutte kurjast vaimust, leidur vihastus ning ühendas karbi mootorist lahti ning viis endaga kaasa. Saladust pole siiani suudetud lahendada. Või on, aga tavarahva  eest hoitakse seda korralikult varjatuna?

 Arvatakse ka, et Tesla lõi ajamasina või midagi sellesarnast.

 On teada, et Tesla oli aastail 1936-1942 USA mereväe salastatud projekti „Rainbow" direktor. Ta ehitas generaatorid, mida kasutati 10 kuud peale tema surma (Tesla suri 1943. aasta 7. jaanuaril, õigeusu jõulude ajal New Yorgis) Philadelphia eksperimendis. Selle käigus kaotati allveelaevahävitaja „Eldred" radariekraanidelt. Kõrvalmõjuna kadus see ka inimeste vaateväljalt ja teleporteerus mitmesaja miili kaugusele Norwalki mereväebaasi. Tänu sellele, et sõjalaev „liikus" Philadelphiast Norwalki ja tagasi, kaotasid meeskonnaliikmed täielikult orientatsiooni ajas ja ruumis ning saadeti erru kui psüühiliselt ebastabiilsed. Saladusrohke eksperimendiprojekt aga suleti.

Suurem osa Tesla päevikuid, projekte ja käsikirju on jäljetult kadunud. Mõned arvavad, et neid hoitakse kusagil Pentagoni keldrites. Teised aga leiavad, et suur teadlane hävitas need Teise maailmasõja algul ise, mõistes, millist ohtu need arutule inimkonnale võivad kujutada.

 

IVARI VEE



Viimati muudetud: 04.02.2016
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail