Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Hinnatõusu tagajärjed katastroofilised

ARVET PENT,      05. detsember 2001


Energia piirtariifi kehtestamisest Narvas


Miks Narvas on nii palju sotsiaalseid probleeme - narkomaaniat, tööpuudust ja kuritegevust? Ühe võimaliku vastuse variandi saame järgnevast kirjast. Narva Linnavolikogu tööhõive, investeeringute ja erialase ümberõppe komisjoni liige Arvet Pent saatis õiguskantsler Allar Jõksile avalduse kohaliku soojamonopoli ohjeldamiseks. Avaldame selle pöördumise teksti lühendatud kujul.

Narva Linnavolikogu ei ole võimeline täitma oma seadustest (eelkõige KOKS § 6 lõige 1) tulenevaid kohustusi, kui pole tagatud konkurentsiseaduse § 18 lõige 1 p 2 tulenev soojatariifide kujunemise läbipaistvus, selged põhjendused AS Narva Soojusvõrk ja AS Narva Elektrijaamade poolt ja avalikustatud vastavad kulutused.

Just neil põhjusil võttis Narva volikogu 22.oktoobril vastu otsuse nr 366/47, et tagada oma seaduslike ja põhjendatud huvide kaitse. KOKS, energiaseadus ja konkurentsiseadus sätestavad tegevuspiirangud energiaturgu üle 40% valitsevale ettevõtjale ja nõuavad raamatupidamises selge vahe hoidmist erinevate põhi- ja lisategevusalade vahel, tagades sellega majandusarvestuste läbipaistvuse ning tarbijatele ja nende esindajatele kulude avalikustamise.

Soojavõlad kasvavad hüppeliselt

Läbipaistvus, selged põhjendused ja avalikustatud kulutused soojusenergia tootmisel võivad olla volikogule aluseks oma otsuse ümbervaatamisel soojusenergia tariifi (pealegi kohaliku, mitte aga üleriikliku tariifi) tõstmisel 192 kroonilt 235 kroonini MWH eest (ilma käibemaksuta). Energiaturu Inspektsioonil lasub seaduslik kohustus kontrollida turgu valitseva ettevõtja poolt müüdava energia hindade põhjendatust.
Kas Ida-Viru maavanem Rein Aidma tegevus vastab seadustele ja on õigustatud ka regionaalpoliitiliselt, kui ta teeb ettepaneku viia kõnealune Narva Linnavolikogu otsus vastavusse KOKS § 23 ja energiaseadusega § 19 (maavanema kiri Narva Linnavolikogule 21.11.01. Nr.1-11/1859 )?
Seaduse järgi esindab maavanem maakonnas riigi huve ning hoolitseb maakonna tervikliku ja tasakaalustatud arengu eest. Just madalad soojustariifid aitaksid kaasa regionaalpoliitilisele arengule, soodustades investeeringute voolu Narva, leevendaks tööpuudust, aitaks kaasa kuritegevuse, narkomaania ja AIDSi sotsiaalse pinna vähenemisele ning ohjeldaks ka muid sotsiaalseid pingeid Eesti suuruselt kolmandas linnas.
Praegu miljonitesse kroonidesse ulatuvad linlaste sooja- ja elektrivõlad suurenevad põhjendamatu soojushinna tõusu tõttu veelgi, sest nüüd kavandatakse juba tõusu 235 kroonilt 277 kroonile MWH eest. Võttes aga aluseks praegu kehtiva vaidlusaluse hinna 192 krooni, on lühikese ajaga 277 kroonini (ilma käibemaksuta) ulatuva hinnatõusu tagajärjed linlastele ettearvamatud.

Juriidikat ja ökonoomikat ei saa lahutada

Antud juhul oleks mõtlematu lahutada probleemi juriidiline ja majanduslik külg. Meie energeetika elab juba ammu üle oma võimaluste ja järjest raskem on rahval seda kõike kinni maksta. Seda tunnistavad miitingud ja protestiavaldused üle riigi. Eesti Energia aga võtab järjest suuri krediite, maksab Eesti oludes ülisuuri palku, ostab sadu autosid, rääkimata veel ebaotstarbekast majandamisest. Kõik see langeb kivina rahvale kaela suurenevate tariifide näol. Probleemide juriidiline lahendus ei tohiks olla lahutatud reaalsest elust!

Praegu miljonitesse kroonidesse ulatuvad narvakate sooja- ja elektrivõlad suurenevad põhjendamatu soojushinna tõusu tõttu veelgi, sest nüüd kavandatakse juba tõusu 235 kroonilt 277 kroonile MWH eest. Lühikese ajaga kiiresti tõusva hinna tagajärjed linlastele on ettearvamatud.

Kui kohaliku omavalitsuse suhtes on KOKS üldseaduseks ja energiaseadus eriseaduseks ning sel juhul on õiguslik eelis energiaseadusel, siis energiaturu ja turgu valitseva ettevõtja suhtes on energiaseadus üldseaduseks ja konkurentsiseadus eriseaduseks ning sel puhul kuulub õiguslik eelis konkurentsiseadusele, mis sätestab § 17- st tulenevad piirangud ja § 18 tulenevad kohustused energiaturgu valitsevale ettevõtjale, millest tulenevalt omab kohalik omavalitsus seaduslike aluseid kehtestada Narva volikogu otsusega linna territooriumil soojusenergiale piirtariif. Järgnevad hinnatõusud peavad olema põhjendatud ja kooskõlastatud Narva volikoguga.

Euroopa omavalitsusharta kohustab

Palun õiguskantsleril kontrollida, kas AS Narva Soojusvõrk, AS Narva Elektrijaamad, Energiaturu Inspektsiooni, Ida- Viru maavanema tegevus ja nende õigusaktid on seaduspärased ja piisavalt põhjendatud ning kas need on edaspidi aluseks uute Narva volikogu õigusaktide vastuvõtmisel või muutmisel antud temaatikas.
Euroopa kohaliku omavalitsuse hartast, millega Eesti ühines 1994. aastal, tuleneb kohalike omavalitsuste rahvusvaheliselt tunnustatud laialdane autonoomia. Harta preambulas on sätestatud, et kohalik omavalitsus on üks demokraatliku valitsemisviisi põhilisi alustugesid ning kinnitatakse, et selleks on tarvis otsuseid langetavatele demokraatlikult moodustatud organitele tuginevaid kohalikke omavalitsusasutusi, millel on oma kohustuste täitmiseks vajalike vahendite suhtes ulatuslik autonoomia.

Viimati muudetud: 05.12.2001
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail