![]() Teeme parem Rail Estonia! Vaidlevad Jaanus Karilaid ja Tõnis PaltsJAANUS KARILAID, 12. veebruar 201431. jaanuari Lääne Elus meenutab Haapsalu volikogu esimees keskerakondlane Jaanus Karilaid, kuidas enne valimisi räägivad eri erakondade poliitikud konsensuslikult Haapsalu raudtee taastamisest, aga siis, kui tegusid vaja, on kõik kadunud. IRL-i kuuluvale Riigikogu liikmele Tõnis Paltsule Karilaiu väited ei meeldinud. Ta asus Haapsalu volikogu esimehega Facebookis tuliselt vaidlema.
Fotol: Jaanus Karilaid ja Tõnis Palts.
Karilaiu sõnul kisub Eesti poliitika ikka väga kummaliseks. Raudtee on ainus teema, kus kõigi erakondade vahel valitseb konsensus, kuigi käib üksteise võidu hõikumine: taastame raudtee, see on võimalik ja vajalik, see loob töökohti ja vähendab ääremaastumist! „Reformierakond pani raudtee taastamise reklaami kohalike valimiste eel korduvalt maakonnalehe esiküljele, sotsiaaldemokraat Neeme Suur põhineb raudtee taastamisel usule ja heietab arengukava võimalikust potentsiaalist, reformierakondlane Lauri Luik loodab ja kolm aastat poliitilises koomas olnud IRLikas Tõnis Palts lausa nõuab ja toob oma arvamuses värvikaid kujundeid alates ballikleitidest ja kuivadest jalanõudest, millega võiks Haapsalust otse kaunitele vastuvõttudele liuelda," kirjeldab Karilaid. Vaja konkreetseid samme „Meie valimisringkonnas pole ühtegi poliitikut, kes ei nõuaks, sooviks ja unistaks raudtee taastamisest, aga millegipärast saab senist tööprotsessi ikkagi tammumiseks nimetada. Meie seast lahkunud koolipapa Lembitu Varblane tavatses öelda, et „on ikka narrikannikad". Selline energiahulk oleks pidanud suurema tulemi andma," möönab Karilaid. Ta esitab artiklis olukorda ilmestava näite. Nimelt külastas peaminister Andrus Ansip suvel Haapsalut. „Millest Haapsalu volikogu liige ikka räägib kui mitte raudteest ja jaamast, kuhu pole rong aastaid jõudnud. Ansip küsis irooniliselt: milleks teil seda vaja? Vastasin, et isegi soomusronge ei saa Läänemaad kaitsma tuua. Vastuseks sain treenitud ja empaatiavaba naeratuse, ja meie põgus kohtumine oligi läbi," meenutab Karilaid. Tema sõnul on see heaks näiteks, kui külma ja jäise hoiakuga suhtuvad otsustajad Läänemaa probleemidesse. „Kaheksa aastat arvamusartikleid, toetusavaldusi ja rahvakoosolekuid raudtee toetuseks, ning siis tuleb peaminister, küsides, et miks teil seda vaja...," kirjutab Karilaid. Haapsalu volikogu esimehe kinnitusel vajab poliitikute ühine koorilaul raudtee taastamiseks konkreetseid samme. Argumentide lihvimisest ja järjekindlast lobitööst ametnikega on ikka vähe olnud. „Vaatan kadedusega, kuidas põllumajandusminister Helir-Valdor Seeder oma kodumaakonna Viljandimaa eest seisab. See on ka põhjus, miks on IRL seal maakonnas tegija, Läänemaal aga varjusurmas," tunnistab Karilaid. Raudtee likvideerimiseks oli tema sõnul 1995. aastal vaja ainult ühe ministri algatust, ja rauakokkuostupunktid saidki käivet, aga nüüd on näha, mida tähendab lõhutu taastamine. „Poliitikas on asjad lihtsad. Heietaja tahab peita tõsiasju. Haapsalu raudtee on praeguses poliitilises situatsioonis udu, häma ja abstraktsus kuubis," arvab Karilaid. Partsi ajal raudteed Haapsallu ei tule Haapsalu linnavolikogus moodustati raudtee taastamise töögrupp uuesti. Karilaiu sõnul töögrupi kõik liikmed on haaratud juba aastaid poliitilisse lobisse. Erakondade esimeestest on Edgar Savisaar olnud ainus, kes on Haapsalu raudtee taastamist avalikult toetanud. „Majandusminister Juhan Partsi ajal ei tule Läänemaale raudteed ega soodsamat maksukeskkonda. Parts ei võta Paltsi Haapsalu teemal jutule ja ega viimane ole eriti proovinudki, Paltsi tähelepanu on mujal," kirjutab Karilaid. Palts ja IRL võiksid tema sõnul seda ausalt tunnistada, mitte aga haapsallastele ballikleidi jutuga kärbseid pähe ajada. Raudtee taastamiseks ja soodsama maksukeskkonna vahetuseks on vaja Karilaiu arvates uut majandusministrit. „Raudtee ehitus peab algama juba 3-4 aasta jooksul, vaid siis päästab see Läänemaa suurematest kahjudest. Ka seda saab kasuna mõõta. Sõbrad, peale usu on vaja tegelikku tööd! Valitsuskoalitsioon peab töötama, mitte unistama - teie katseaeg on ammu läbi," kirjutab Karilaid. [Haapsalu raudteejaama foto Eesti pikimast katustatud perroonist ja eksponaatvedurist:] VAJALIK TRANSPORT: Karilaiu kinnitusel vajab poliitikute koorilaul Haapsalu raudtee taastamiseks konkreetseid samme. Erakondade esimeestest on Edgar Savisaar olnud ainus, kes on Haapsalu raudtee taastamist avalikult toetanud.
[esiletõste esiküljel] „Suurimaks euroteemaks on kiirraudtee rajamine Tallinnast Kaunasesse. Enne kui hilja, tuleks püüda utoopia asemel selle rahaga kaasajastada kasvõi terves pikkuses elektriraudteena Tallinn-Tartu-Valga ja Tallinn-Narva suunad. Miks mitte taastada ka reisirongiühendus Tallinn-Haapsalu. Kõike seda tuleks meil teha Eesti arenguks ka siis, kui EL-i fondidest sentigi ei tilgu. Rail Baltic'ut edasi pressides on tulemuseks, et me ei saa korda oma sisemisi ühendusi ega ühendusi naabritega. Kiirrongi Berliini ei tule aga niikuinii, sest puudub vajadus. Nii valus kui see ka ei ole just praegusel kujul Rail Baltic'u projektiga end sidunud Siim Kallasele ja Juhan Partsile, tuleb püüda see raharong suunata Eestile vajalikele rööbastele." Keskerakonna esimees ja Tallinna linnapea Edgar Savisaar 18. jaanuaril Keskerakonna volikogul esinedes. [esiletõste esiküljel] „Reformierakond pani raudtee taastamise reklaami kohalike valimiste eel korduvalt maakonnalehe esiküljele, sotsiaaldemokraat Neeme Suur põhineb raudtee taastamisel usule ja heietab arengukava võimalikust potentsiaalist, reformierakondlane Lauri Luik loodab ja kolm aastat poliitilises koomas olnud IRLikas Tõnis Palts lausa nõuab ja toob oma arvamuses värvikaid kujundeid alates ballikleitidest ja kuivadest jalanõudest, millega võiks Haapsalust otse kaunitele vastuvõttudele liuelda," kirjutab Jaanus Karilaid Lääne Elus. Palts võttis Karilaiu väidetest tuld Pärast Jaanus Karilaiu artikli ilmumist ja autori poolt ülesriputamist oma Facebooki-kontole otsustas Tõnis Palts vastaval teemal Karilaiuga vaielda. Avaldame kahe poliitiku vahel Facebookis peetud tulise diskussiooni (nüüdisaegne FB-lik kirjaviis muutmata – Toim.): Tõnis Palts: „Jaanuse Tõde. Paltsu asi on tegutseda, Jaanuse asi on klähvida. Veelkord sama. Ärge tegelge planeerimiste jne. See on täna puhas aja raiskamine. Selle raudtee jaoks ei puudu mitte tahe vaid raha. Partsi ja IRLga on siin väga vähe pistmist. Asi liigub paigast vaid siis kui reformierakond saab aru, et tähtsaid infra objekte võiks ehitada laenu arvelt. Ja kui eelarve defitsiiti suurendatakse siis on viimane erakond, kes selle Haapsalu raudteetesse investeeriks Keskerakond. Ja veelkord, kui ma kirjutan seda avalikult, et peame selleks laenu võtma, siis see ongi tegutsemine. Igal juhul ei taha ma keskerakonda võimu juures näha, sest see oleks täielik Eesti arengu pidur." Jaanus Karilaid: "Raha ei jätku kuna IRL ja tema partner pole suutnud majandust nii turgutada, et riigieelarvesse tuleks piisavalt vahendeid. Maksupoliitika on meie ettevõtlust pärssiv, tõstate järjest kaudseid makse, maksustate kõrgelt tööjõudu ja siis veel virisete lisaks, et riigieelarve on defitsiidis. Arutleme muidugi vabalt, eriti enne valimisi hakkame usinalt arutlema. 8 aastat on IRL võimul, vaatame aknast välja ja uhked võivad olla ainult IRLi aparatsikud, kel on loota veel natuke hüvesid kahmata. tegelikkus on see, Juhan Partsi arvates on Haapsalu raudtee arusaamatu projekt. Järelikult tuleb 2015 märtsis teha platsi puhastus Stenbocki majas ja näidata sisulist tegutsemist. Wehrmacht ja Punaarmee suutsid 6 kuuga kogu Eesti raudteetaristuga katta, IRL suretab enne kõik maakonnad välja enne kui tegudeni jõuab. Tõnis, kaua kannatad seda kambakraatiat Partsi ja Ansipi juhtimisel?" Tõnis Palts: "Jaanus Uskumatu! See koalitsioon suurendas kaudseid makse, et saaks vähendada tööjõu makse. Ja neid ka vähendatakse. Olgugi, et ma isiklikult ei vähendaks tulumaksumäära vaid selle asemel suurendaks tulumaksuvabamiinimumi. Keskerakond karjus kaudsete maksude tõstmise, mida tehti selleks, et saaks langetada tööjõu makse, vastu. Keskerakond tahab kehtestada edukate töötajate maksu. Keskerakond tahab ettevõtjaid täiendavalt maksustada ettevõtte tulumaksu näol. Sina, räägid siin, et teiste maksupoliitika on ettevõtluse vaenulik! Keskerakond pidurdas Tallinnas mõistlikud investeeringud oma tasuta bussindusega. Ma käiksin nurgataguseid pidi kui oleksin keskerakondlane." Jaanus Karilaid: "Tubli Tõnis! Häbitunne näitab, et Sa pole veel poliitikuna lõplikult kadunud, sest tõesti kui vaatame sisuliselt meie majanduse võimekust, inimeste põgenemist IRLi majanduspoliitika eest, siis häbitundeks on pöhjusi küllaga. Pankade maksustamisest ei julge te muidugi iitsatadagi, sest olete enamuses pankadest sõltuvad:) „ Tõnis Palts: "Lugupeetud Jaanus, võrrelda saab ikka võrreldavaid asju. Kui meil kogu Eestis oleks sisseseatud tasuta ühistransport ja kõik suured investeeringud selle arvelt tegemata, huvitav, kas peale President Ninasarviku veel keegi Eestis elaks." Jaanus Karilaid: "IRL võttis esimeste hulgas tasuta ühistranspordi oma lubaduste hulka. Margus Tsahkna eputas sellega hiljuti Foorumi saates. Tüüpiline, lubati, aga jäeti tegemata. Haapsalu raudteega juhtub sama. IRL jälle lubab, aga töö jääb teistele." Tõnis Palts: "Lugupeetud Jaanus. Eks see laenu asi väikene dialemma ole. Ma usungi, et laen Savisaare käes on Kreeka tee, Juhan Partsi käes laen oleks minu Rail Estonia projekt. Jaanus, ma kordan oma küsimust, palun leia nn majandusteadlase Vitsuri artiklist kas või üks konkreetne mõte, peale keskerakondliku soigumise, kui halb kõik on. See, kuidas Savisaar pidurit paneb on minu artiklites selgelt välja toodud. Lühidalt, Savisaar investeerib maksumaksja raha lollidesse häältesse, mitte arengusse. Nii lihtne see ongi. Peale selle, kas võid näidata näpuga, kus ma räägin majanduslikust tasuvusest. Jutt käib ikka efektiivsusest. Need on riigi juhtimisel täiesti erinevad asjad. Riik selleks ongi, et teha majanduslikult mittetasuvaid asju efektiivselt. Aga keskerakond soovitab teha neid asju eranditult ebaefektiivselt." Jaanus Karilaid: "Tõnis, Juhan Parts soiub, et miks tema Haapsalu raudteesse ei usu, küll usub aga Eesti Energia tegemistesse Ameerikas. ...aga Vitsuri loos oli juba üks olemuslik tsitaat, mis vihjab, et peaksime vaatama ikka rohkem Põhjalasse - Me peame lihtsalt oma libertaalide (mitte liberaalide) unelmast ja loosungitest loobuma. Nägema maailma ja turumajandust sellisena, nagu nad tegelikult on, ja võtma eeskuju reaalset edu saavutanud maadest, loobuma hoopis teistes huvides ja teise olukorra jaoks välja töötatud aastakümnete ja isegi sajandite vanustest poliitilise propaganda loosungitest."
[esiküljel pildiallkirjad] Jaanus Karilaid: „Tõnis, kaua sa kannatad seda kambakraatiat Partsi ja Ansipi juhtimisel?" Tõnis Palts: „Selle raudtee jaoks ei puudu mitte tahe, vaid raha. Partsi ja IRL-ga on siin väga vähe pistmist." / Viimati muudetud: 12.02.2014
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |