![]() Kommentaar erakondade reitingu kohtaRAIVO PALMARU, 30. jaanuar 2013Kesknädal palus üle-eestilise küsitluse tulemusi kommenteerida Tallinna Ülikooli õppejõul, meediateadlasel RAIVO PALMARUL. „Reitingumuutus on kahtlemata indikaator, mis näitab minu meelest kahte asja. Kõigepealt: vastupidi levinud arvamusele ei mõjuta inimeste valikuid ja otsuseid normaalsel ajal niivõrd see, kuidas nad ise toime tulevad, kuivõrd kujutlus sellest, kuidas „meil" läheb. Ehk teisisõnu: kollektiivsed kujutlused etendavad poliitiliste hoiakute ja eelistuste kujunemisel palju suuremat rolli kui isiklik toimetulek. Seda kinnitavad arvukad uurimistulemused. Kuid see kehtib ainult teatud piirini, millest alates lõhe isikliku kogemuse ja põhiliselt meedia vahendusel saadava kollektiivse kogemuse vahel käriseb liiga suureks. Olukorras, kus raskustes inimeste hulk ületab kriitilise massi ja meediast saadav pilt on vastuolus üha suurema hulga inimeste vahetu kogemusega, hakkab viimane kiiresti politiseeruma ning kujundab inimeste hoiakuid ja eelistusi. Selles olukorras ei saa ka meedia jääda senistele positsioonidele ja on sunnitud võtma võimukriitilisema hoiaku. See kõik on ka Eestis juhtunud, ja reitingumuutus registreeris või noteeris muutunud olukorra. Teiseks kujuneb avalik arvamus suuresti meediakommunikatsioonis korduste põhjal. See on üsna tüüpiline õppimisprotsess, milles kordamine on tarkuse ema. Meedia on pikka aega pakkunud inimestele kindlat tegelikkusepilti, milles nagu seebiooperis on head ja halvad tegelased. Nüüd aga, kus usaldus meedia vastu on löönud kõikuma (siin on inglise keeles kaks terminit - trust ja credibility), pööravad paljud vastuvõtjad meedia pakutud märgid ümber: seda, mida meedia kujutas positiivsena, hakatakse tajuma negatiivsena, ja vastupidi. Keskerakonda on pikka aega peavoolumeedias pekstud ja nüüd on see hakanud Keskerakonda toetama." Viimati muudetud: 30.01.2013
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |