![]() Transiit toob kasu riigile ja ühiskonnaleEDGAR SAVISAAR, 29. september 2004Transiidikonverentsi korraldamise kõige olulisemaks põhjuseks oli rõhutada selle Eestile väga olulise majandussektori tähtsust. Me saame küll aeg-ajalt ajakirjandusest teada meie transiidifirmade kasumitest, loeme transiidifirmade ja Tallinna sadama vahelistest probleemidest, kuid ei saa teada, millised on transiidiäri perspektiivid lähimal kolmekümnel aastal. Väidetavalt annab transiit koos sellega kaasatud tegevusaladega 10% sisemajanduse koguproduktist. Oma kolleege kritiseerides tekib mul tunne, et paljud poliitikud isegi ei suuda mastaapselt mõelda. Kuidas siis muidu seletada absurdset vaidlust selle üle, kas transiit annab meile midagi või on sellest kasu ainult üksikutele ärimeestele. Transiit toob kasu riigile ja ühiskonnale. 2003. aastal on sadamaoperaatorid maksnud riigile otseseid makse üle 270 miljoni krooni. Kui siia lisada vähemalt teist sama palju, nagu Tallinna sadama maksud, hoonestustasu, kaubatasu, renditasu, siis näeme, et sadamaoperaatorite liidu liikmed on maksnud Eesti riigile makse üle 700 miljoni krooni. Need on ainult otsesed rahalised tasud. Mis aga maksaks näiteks pilet raudteel, kui tervet infrastruktuuri peaksid üleval üksnes reisijad? Eestis on olnud mitmesuguseid majandusministreid. On olnud neid, kes on transiidiäri küsimustega tõsiselt tegelnud, on olnud neid, kes on transiidiärist kaugele hoidnud, peljates sattumist Venemaa või naftaärimeeste võimu alla. Näen meie transiidipoliitikas viit probleemi. Esiteks nimetaksin meie Venemaa-suunalisi tõmblemisi, teiseks maksupoliitikat, kus tehakse kõike läbimõtlemata ja liigagi palju on olnud edasi-tagasi loksutamist. Selle aasta aprilli Postimehes esitati idee maksustada transiidifirmad 18% käibemaksuga. Kuigi seda mõtet pole ellu viidud ja puudub selgus meie transiidipoliitikas, ripub ettevõtjate pea kohal ikkagi ebakindlus. Kolmanda probleemina nimetaks aktsiaseltsi Tallinna sadam ebastabiilset dividendipoliitikat. Neljandaks hämmastavad transiidi arenguperspektiive käsitlevad vaidlused Eesti raudtee investeeringumahtude ümber. Viiendaks, riigipoolne surve, et AS Tallinna sadam tõstaks oma sadamatasusid, mis on minu arvates viimase aja suursaavutuseks. Ükskõik, kas alustada ekskurssi idast või läänest, keegi ei suuda aru saada, kuidas võib kogu sellest problemaatikast välja jätta sadamalinna ennast. Tallinna linnapeana pean tõdema, et linnal tuleb parandada suurte rekkade lõhutud teed, ilma et me selleks tööks sentigi saaksime. Ja me peame organiseerima ohtlike veoste liikumist, millekohased lepingud sõlmis omal ajal riik. Viimati muudetud: 29.09.2004
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |