Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Bussipileti hinnatõusu on tallinlased mõistvalt suhtunud

JAANUS KÕRV,      07. detsember 2005


Tulevast aastast Tallinnas 6–7 protsendi võrra tõusev ühistranspordi pileti hind pole uusi investeeringuid arvestades sugugi palju.

Abilinnapea Jaanus Mutli sõnul mängib piletihinna kujunemisel kõige olulisemat rolli liiniveokulu, mis koosneb peaasjalikult kolmest komponendist.
Esiteks bussijuhtide palgatõus, mille tarvis nähakse eelarve eelnõus ette 20 miljonit krooni, mis annab palgatõusuks enam kui 10 protsenti. Bussijuhte oleks linnas vaja 620, tegelikult on neid aga 590. Seega on puudu 30 bussijuhti, kellest osa on läinud tööle Soome või Inglismaale, osa pikamaa-autojuhtideks. Bussjuhi keskmine palk ulatub 9200 kroonini kuus ja seda koos tehtud ületundidega.
Teine põhjus piletihinna tõusuks on kütuse hinna tõus, mille tarvis on eelarves tuleval aastal ette nähtud 10 miljonit krooni.
Kolmandaks soetatakse tuleval aastal Rootsist 35 uut bussi, millest üks osa tuleb liinile juba maikuus, teine osa detsembris. Normaalbusse tuleb 20, liigendbusse 15, kusjuures liigendbussi hind on keskeltläbi 4,5 miljonit krooni ilma käibemaksuta. Ka siin on eelarves ette nähtud investeeringu toetuseks 10 miljonit krooni. Kui riigihankega kõik hästi läheb, siis tuleva aasta lõpuks saab linn ka seitse uut trollibussi. Uus troll maksab 4,5–6,5 miljonit krooni ilma käibemaksuta. Lisaks ostab Tallinna Autobussikoondis oma vahendite arvel juurde kasutatud busse. Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondis ostab omavahendite abil sisse veel seitse kasutatud trammi, kuna uue trammi hind ulatub 17 miljoni kroonini. „Uued bussid on kõik madalapõhjalised, nii et inimesed ratastoolis ja emad lapsevankriga saavad samuti omal jõul bussi," täpsustab Mutli.
Seega peaks pileti hinna 6–7protsendine tõus tulema inimesele tagasi mugavuse näol.

Üksikpileti hind ei muutu
Üksikpileti hind ei muutu – see maksab tuleval aastal samuti 10 krooni. Kümnene piletipakk, mis praegu maksab 80 krooni, kallineb vaid viie krooni võrra. Ei muutu ka ühe tunni ning ühe ja kolme päeva pilet.
„Kui võrrelda Tallinna Riiaga, kus kuupilet maksab 413 krooni, kuid ühistranspordi seisukord on palju hullem, siis meil hakkab see pilet maksma vaid 235 krooni. Vilniuses maksab kuupilet küll 225 krooni, kuid seal pole tramme, meil on aga nii buss, tramm kui troll," selgitab Mutli. „Kui vaadata Tartu ühistranspordi hindu, siis näiteks 30 päeva pilet maksab seal 110, Tallinnas hakkab sama pilet uue hinna järgi maksma 90 krooni. Samas pole Tartus trolli ega trammi."

Lasnamäe ööliin on kallis
Lasnamäe ööliini teeb kalliks see, et bussis sõidab kaasa turvamees, kes korra järele valvab, mistõttu umbes pool hinnast läheb turvafirmale. Kuigi liin on suhteliselt lühikest aega toiminud, näitavad iganädalased kokkuvõtted, et sõitjate arv pidevalt kasvab.
On küll avaldatud arvamust, et käiku võiks panna ka teise liini suunaga Mustamäele, kuid öiste liinide käigus hoidmine on kulukas ja liini liini pärast pidada pole mõtet. Pole kindel, et see suurt kasutust leiab.

Viiendat trammiliini ei tule
„Mis viiendasse Tondi-Kopli trammiliini puutub, siis see korraks ju oli, kui eriti end ei õigustanud. Tuleval aastal aga saame rääkida juba Lasnamäe trammiliinist, mis peaks kulgema kanalis, kus on põhimõtteliselt baas olemas. Tehakse ära liini tasuvusuuring, mis peab näitama, kas see liin on ikka jätkusuutlik," selgitab Mutli ning lisab, et piletihinna tõusu pärast pahaseid helistajaid on olnud üllatavalt vähe. Ilmselt on inimesed aru saanud, et hinnatõus pole pelgalt tõusu enese pärast, vaid selleks on konkreetsed põhjused. Lõppkokkuvõttes loob hinnatõus mugavuse ühistranspordi kasutajale. „Ja kui arvestada seda, et üksikpileti hind ei tõuse ja üksikpileti ostjate osakaal kogu piletiturust on tervelt 35 protsenti, siis ei tohiks üldine 6–7protsendine hinnatõus tegelikult väga tasku pihta lüüa," ütleb Mutli.

Viimati muudetud: 07.12.2005
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail