![]() Riikluse arendamine ja demokraatia kaitse Keskerakonna uues programmisAIN SEPPIK, 13. juuli 2005Pean alustuseks märkima, et osalesin ise selle peatüki elanikkonna turvalisust ja korrakaitset puudutava osa väljatöötamisel ja see töö oli äärmiselt huvitav ning sisukas. Sooviksin siinkohal öelda oma tänusõnad erakonna volikogu korrakaitsekomisjoni liikmetele, kes võtsid sellest aktiivselt osa ning kelle vaimutöö vilju te kõik lugeda ja arvustada võite. Tunnustavalt lisan, et programmi see osa on eelmisest programmist märgatavalt pikem, põhjalikum, teoreetiliselt paremini läbi töötatud ja kirjutatud. Eks aeg on edasi läinud ja meie kogemused ning teadmised kasvanud. Nn toormaterjali oli kaugelt rohkem, kui praeguses variandis teie ees näha on ning lennukaid mõtteid jagus mitme programmi kirjutamiseks! Tahaksin juhtida tähelepanu demokraatia kaitsele. Meie erakond on viimasel ajal tõsiselt mures inimeste põhiseaduslike õiguste ja vabaduste pärast ning meid häirib bürokraatia mõju kasv ja nn väikese inimese probleemide unustamine. Programmis on üheselt välja öeldud: on selgeid märke võimu ohtlikust võõrandumisest rahvast ning selle tendentsi süvenemine võib tähendada euroopaliku demokraatia tõelist kriisi. Meie ühiskonnatunnetus oli täpne ja õige, kuna programmi kirjutamise ajal ei teadnud me veel midagi kriisist terves Euroopa Liidus. Tänaseks on paljude riikide poliitikud sunnitud tõdema võimu võõrandumist rahvast ning kõik otsivad teid selle lõhe ületamiseks. Ühest retsepti siin ei ole ning seda ei paku välja ka meie programm, kuid teid olukorra parandamiseks võib leida: näiteks kas või paljuräägitud presidendi otsevalimine, kohalike omavalitsuste otsustuspädevuse ja majandusliku võimekuse suurendamine või siis elanikkonna kohtuliku kaitse parandamine. Juhin tähelepanu ka meie selgele nõudmisele, et oluliste juhtimisotsuste kujundamise aluseks oleksid teadus- ja ühiskonnauuringud. Arvame, et kahjuks on Eestis praegu tehtud palju suvaotsuseid ning selliselt enam edasi minna ei saa. Eesti Keskerakond ei poolda erinevalt mõnedest poliitilistest jõududest mitte lihtsalt riiki, vaid kodanike huvides toimivat, neile hästi kättesaadavat ning nende huve kaitsvat teovõimelist riiki. Mida see tähendab? Aga nimelt seda, et meie arvates on riik viimasel ajal hakanud toimima vaid ametnike mugavuse huvides. Peame siin silmas mitmete inimestele oluliste ametiasutuste koondamist vähestesse keskustesse, arstiabi kättesaadavuse vähenemist jne. Me ei tohiks inimeste huvide kaitsmisel lähtuda üksnes majanduslikust otstarbekusest, vaid eelkõige inimeste vajadusest. See on minu arvates oluline ja selge seisukohavõtt, mida oleme püüdnud juba realiseerida valitsuskoalitsiooni lepingus. Mis puutub elanikonna turvalisusse ja korrakaitsesse, siis meie põhiseisukohad on järgmised: me näeme turvalisust kahes aspektis: sise- ja väline julgeolek, ning sotsiaalne turvalisus. Viimast käsitletakse ka programmi teistes peatükkides. Meie vaadete kohaselt on need turvalisuse eri küljed seotud ning olukorra parandamiseks tuleb neid vaadelda koos ning ka abinõusid rakendada. Me soovime kaasata riigi kõrval turvalisuse tagamisse kolmandat sektorit mitmesugustes vormides. Hea eeskuju mitmete sihtasutuste ning naabrivalve näol on Eestis olemas. Väga tähtsaks peab Keskerakond mõnede korrakaitseliste funktsioonide üleandmist kohalikele omavalitsustele ning selles võtmes võiks areneda munitsipaalpolitsei. Uudsena näeme me vajadust vähendada politseilisi ülesandeid täitvate riigiasutuste arvu. Politsei ülesandeid peaks täitma valdavalt politsei. Aruteluks on välja toodud mõte keskkonnapolitsei loomisest Eesti Politsei koosseisus. Mõte ei ole iseenesest uus, vaid pigem taasleitud vana. Kas seda aga tingimata märkida programmis, on küllalt küsitav. Või kas üldse on sellise spetsialiseeritud politseiüksuse loomine vajalik? Selle üle tuleks veel mõtteid vahetada. Välis- ja julgeolekupoliitika osa on programmis hästi läbi kirjutatud ning peaks olema arusaadav. Me rõhutame kultuuriliste, majanduslike ja keskkonnaalaste suhete arendamist Venemaaga. Samas muutub Venemaa poliitiline joon viimasel ajal üha ebaselgemaks. Kuid on täiesti selge: Keskerakond pooldab Eesti stabiilset ja professionaalset välispoliitikat ning heanaaberlikke suhteid kõigi oma naabritega. Sisejulgeoleku osas oleme konstrueerinud programmi selliselt, et alguses on loetelu kõigist meie tegevusprioriteetidest ning seejärel meetmed probleemide lahendamiseks. Selline konstruktsioon on piisavalt ülevaatlik ning selge. Prioriteetide määratlemise aluseks on sotsiaalteadlaste vastavad uuringud. Väga palju on seejuures kasutatud presidendi ümarlaua materjale, aga ka teisi uurimistöid. Selle osa kohta ootame eriti teie arvamusi ja täiendusi ning ka kriitikat. See oleks tagasisidena volikogu korrakaitsekomisjonile ääretult tähtis. Kokkuvõttes arvan, et käsitletav programmi peatükk sai sisukas ning on vastav kiiresti muutunud aja nõuetele. Töögrupi liikmed ootavad kõigi teie hinnanguid meie tööle ning elavat arutelu osakondades ja piirkondades. Kohtumiseni kongressil! Viimati muudetud: 13.07.2005
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |