Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Riigireform: kaardimäng ja tegelikkus

JÜRI RATAS,      12. august 2015

"Eestimaal käib ringi tont, haldusreformi tont…" Taaskord üles kerkinud haldusreformi küsimus on hakanud pöördeid koguma ning kirgi kütma. Teema on tegelikult aktuaalne olnud alates Eesti Vabariigi iseseisvuse taastamisest. Mis on siis toimunud selle enam kui kahekümne aasta jooksul?

 

s492

Üksikud omavalitsuste vabatahtlikud ühinemised ning riiklike ametkondade läbimõtlemata koondamine maakondadest regioonidesse ja nii-öelda tõmbekeskustesse. Kahjuks on see kõik ellu viidud kaootiliselt, ilma läbiarutatud ning kokkulepitud regionaal- ja omavalitsuspoliitikata. Tänane seis riigihalduses on seetõttu isegi segasem ja stiihilisem kui 90-ndate alguses.

Kevadel võimule tulnud valitsuskoalitsioon on ühe oma peamise eesmärgina välja käinud nn riigireformi idee. Et jätta mulje jõulisest Eesti elu arendamisest, on Reformierakonnal saanud tavaks nimetada kõiki oma valimislubadusi ja poliitilisi otsuseid reformideks. Seetõttu on Eesti inimesed muutunud selle sõna suhtes suisa allergiliseks. Juuksed tõusevad nii mõnelgi püsti, kui järjekordne „reform“ lajatab. Eriti hukatuslikult on mõjunud pidev „reformimine“ just maapiirkondadele. Põllumajandus-, omandi- ja maareform olid meie taasiseseisvunud riigile hädavajalikud. Kahjuks unustas riik tasakaalustada suuri turumajanduslikke muutusi tervikliku sotsiaal- ja regionaalpoliitikaga ning maapiirkondade arendamisega. Tagajärjeks on kahanev elanike arv, maapiirkondade ääremaastumine ning 50 000 eestimaalast Soome ametlikus elukoharegistris (rääkimata kümnetest tuhandetest väljaspool registrit).

Nii-öelda riigireformi ette valmistades soovib ka praegune koalitsioon astuda sama reha otsa, millele eelmisedki üritajad. Tahetakse kiires tempos joonistada ümber Eesti halduskaart ehk siis omavalitsuste piirid – ikka suuremaks ja uhkemaks. Peamine põhjendus on sellejuures seni olnud teenuste kvaliteedi ja kättesaadavuse väidetav tõus. Märksa vähem räägitakse kohalike omavalitsuste autonoomiast ja demokraatia alustest, mis on kirjas meie põhiseaduses ja Euroopa kohaliku omavalitsuse hartas. Kohalik omavalitsus on valla või linna demokraatlikult moodustatud võimuorganite õigus, võime ja kohustus seaduste alusel iseseisvalt korraldada ja juhtida kohalikku elu, lähtudes valla- või linnaelanike õigustatud vajadustest ja huvidest ning arvestades valla või linna arengu iseärasusi.

Haldusreformi-vokki on liialt pikalt kedratud, on viimane aeg sisuline riigireform ära teha. Päevselge on, et nii tõsised muudatused peavad põhinema teadlaste ja asjatundjate töödel, ettepanekutel, uuringutel ja kindlasti muudatuste tagajärgede eelneval analüüsil. Tormates kaalutlemata tuld ahju tegema, võib väga kergesti maja maha põletada! Aga nii võib kaduda kogukondlik elukorraldus ja otsustamine meie külades, asulates ja väikelinnades.

Praeguseks hetkeks on Vabariigi Valitsus kinnitanud omavalitsuste reformi (loe: kaartide ümberjoonistamise) ajakava. Eesmärgiks on 2016. aasta suveks seadused vastu võtta ning sama aasta sügiseks ütleb valitsus, kes peaks ühinema. 2017. aasta kohalikel valimistel on omavalitsustel võimalus vabatahtlikult-sunniviisiliselt ühineda, ning aasta pärast seda ühendatakse neid valitsuse ettepanekul juba vägisi.

Keskerakond on seisukohal, et riigi halduskorralduse muutmist tuleb alustada riigi keskvõimu tasandi korrastamisest – seda nii pealinnas ja regioonides kui ka maakonnatasandil. Lihtne näide tänasest segadusest: Viljandimaa inimene ja omavalitsus suhtlevad riigiga mitmes erinevas regioonikeskuses – hoolekande asjus Pärnus, metsanduse alal Jõhvis, maa- ja kinnistusasjus Tartus jne. Samas riigi tasandil on valitsuse poolt välja käidud vaid avaliku sektori koondamine – 800 töökohta aastaga, 3200 nelja aastaga. Riigil võib küll olla mõnes ametkonnas väikest lõtku, aga kui lõigatakse juusturiivi kombel igalt poolt, võivad hammasrataste vahele jääda ka head riigisektori asjatundjad, keda on viimasel ajal niigi väheks jäänud.

Arvestades teema tähtsust, korraldab Keskerakond käesoleva aasta augustis ja septembri alguses üle Eesti viis avalikku seminari riigi halduskorralduse küsimuses. Kutsume mõttetalgutele kõiki asjasthuvitatuid – sealhulgas volikogude, kohalike seltside ja ühingute liikmeid. Eelkõige tahamegi kuulda ja teada, mida Eesti rahvas asjast arvab. Eesti elu saame edasi viia ainult üheskoos.

JÜRI RATAS, Riigikogu aseesimees

 

[fotoallkiri]    VIIME EESTI ELU EDASI ÜHESKOOS: Jüri Ratas tänavustel Keskerakonna suvepäevadel Viljandimaal Viiratsis koos Tartu linnavolikogu juhi Vladimir Šokmani (vasakul) ja ERR-i Kesk-Eesti korrespondendi Olev Kenkiga. Foto Indrek Veiserik.



Viimati muudetud: 12.08.2015
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail