![]() Riho Rõõmus: Õlle tarbimise suhtes valitseb Eestis suur silmakirjalikkusRIHO RÕÕMUS, 25. juuli 2012Õllekultuuri teema laienduseks pöördus Kesknädal Tallinna Lauluväljaku direktori Riho Rõõmuse poole, kes andis oma kõrvaltvaataja kommentaari. Kas nõustute, et Eestis puudub ehe õllekultuur olukorras, kus turgu valitseb kolm suuremat õlletootjat? Õllekultuuriga on Eestis asjad tõesti „nii ja naa“. Kõigepealt muidugi on iseküsimus, kui palju me saame Saku õlut ja A Le Coq'i ehedaks ja eestimaiseks pidada. Aga tootmiskultuur on kindlasti Eestis tänapäevane ja kõrge. Samuti järjest parem on müügi- ja teeninduskultuur. Enam liisunud, aegunud ja sooja õlut ei pakuta. Nagu seda juhtus nõukogude ajal. Tarbijapoolne õllekultuur, teadlikkus ja „kultuurse ja toreda õllejoomise traditsioonid“ on aga alles lapsekingades. Suurtootjad ei viitsi sellega eriti jännata – neid huvitab eeskätt suur müügikäive. Väiksed õlleklubid koondavad endas lihtsalt väiksearvulisi seltskondi, kes elavad oma elu. Õllesummer seadis endale algusaastatel suure eesmärgi olla lipulaevaks selliste traditsioonide loomisel ja esitlemisel. Kahjuks suure ühiskondliku ja ajakirjandusliku surve all on õlletarbimine justkui muudetud taas millekski madalaks. Peen on juua veini või muid väga kalleid napse. Õlle suhtes valitseb samas ühiskonnas üsna suur silmakirjalikkus. Õlut tarbib suur osa ühiskonnast, sealhulgas ka kritiseerijad, aga õllekultuuri tekkimise võimaluse ideegi materdavad nad maatasa. Õlu peaks justkui seisma kaugel eemal üldisest ühiskonna käitumis- ja tarbimiskultuurist. Seda peaks vist jooma ainult maapoe ees, soojalt ja otse pudelist. Väljaveninud dressides ja ise pohmellis. Kritiseerijate arvates käivad kõik, kes iial õlut joovad, oma ihuhäda rahuldamas ainult põõsastes või vastu majaseinu. Kahju, et oleme nii silmakirjalikud ja kitsarinnalised.
Kahju, et meil on kultuurist nii kitsas arusaam. Kultuur on meil kõikjal
ümberringi: ärikultuur, poliitiline kultuur, tootmiskultuur, teeninduskultuur
jne. Ja ka tarbimiskultuur. Ja siis on muidugi kultuur selle sõna tavakasutuses
koos kõigi kaunite kunstidega. Kuidas jäite rahule möödunud Õllesummeriga? Õllesummeriga jäin väga rahule. Korraldaja on aastate
jooksul ennast tõestanud kui üks professionaalsemaid üritusekorraldajaid. Kuna
ürituse nimes on sees sõna „õlu“, siis millegipärast teeb see ühiskonna antud
ürituse suhtes väga tundlikuks, kohati isegi põhjuseta vaenulikuks. See seab ka
korraldajatele väga kõrged nõudmised ja taseme lati. Õllesummer on vist ainuke
üritus lauluväljakul, kus ma näen nii linna kui ka riigi kõigi ametkondade
kontrolle, sealjuures tervete brigaadidena. Võibolla ei ole nad aastatega
korraldajate võimetes ikka veel selgusele jõudnud, võibolla kardetakse just
selle ürituse puhul erakorralisi ekstsesse. Aga võib ka olla, et see üritus
samal ajal kõigile neile kontrollidele tegelikkuses meeldib. Kõikides riikides ja kultuurides on omad õlle- ja veinifestivalid. On ka kangema alkoholi tarbimisega seotud üritusi. Alkohol on kogu oma sortimendiga esindatud kõigis Eesti kultuuritemplites, teatrites jm. Õlu ja kerged alkohoolsed joogid on saadaval enamikul Eesti kultuuri- ja suveüritustel. Alkohol on esindatud nii presidendi vastuvõtul kui ka sportlaste autasustamistel. Ei ole aus vaenata ainult üht üritust. Aga eks igaüks peab ikka oma koormat ise kandma. Nii ka Õllesummer. Ja suurte tegijate peale vaadatakse alati erilise tähelepanuga, imetlusega ja samas ka suure kadedusega. Sellele vaatamata on Õllesummer suutnud hoida nii tarbimis-
kui ka teenindamiskultuuri festivalil paljuski kõrgema kui enamustel Eesti
suveüritustel. Järjest enam on festivali rõhk nihkunud heale muusikale,
erinevatele esinejatele ja eriprogrammidele. See on kontseptsionaalse vaidluse
koht, kus võib arutleda – kas lihtsal rahvapeol, mis Õllesummer olla võiks,
peab esinejate kaskaad olema nii kõrge tasemega. Õllesummerile peaks tuldama
eeskätt mõnusat suvemeeleolu nautima, sõprade ja tuttavatega kohtuma, midagi
head sööma ning jooma ja juttu ajama. Muidugi peab olema võimalus laulda ja
jalga keerutada. Võibolla saaks selles asjas olla lihtsamad ja see teeks ka
ürituse kulud ning hinnad soodsamaks. Praegu arvavad korraldajad, et ainult
väga head esinejad tagavad vajaliku rahvamassi ja kulutuste katte sellisele
suurüritusele. Olgu öeldud, et Õllesummer on eraettevõtmine, mis pole kunagi
riigilt, linnalt ega fondidelt toetust saanud. Miks nii vähe väikeõlletootjaid esitles end Õllesummeril? Suurtootjate arenguvisioonidest ja üldse suuremast
üleilmastumisest saan ma hästi aru. Palju toota ja müüa on alati odavam. See
teebki väiketootjate ja väikeõllepruulide elu ja võitluse (võistluse) eeskätt
majanduslikult raskeks. Paljudele isegi võimatuks. Et õllepruulimisega siiski
tegelda, peab evima meeletut energiat ja kirglikku missioonitunnet. Tarbija
tegelikult ootab ja vajab seda. Iseasi, kas nii väiksel turul kui Eesti ainult
missioonitundest ja kirest piisab. Loodetavasti jõuavad Eestisse siiski järjest
enam ka moodsad ja tänapäevased väiketootmisseadmed, mis ei ole nii kallid nagu
suured tehaseseadmed. See võimaldab järjest enam nn restoranide-õllekodade
tekkimist. Nii nagu see on näiteks Tartus Püssirohu keldris ja Tallinnas
Beerhouse'is. Arvan ja usun, et neid minipruulikodasid tuleb tasapisi järjest
juurde. Esialgu nendesse linnadesse ja kohtadesse, kus on suurem turistide
vool. Neil on uudishimu maitsta kohalikku õlut, mis võib isegi olla veidi
kallim, kuid on see-eest ehe ja elus. Carlsbergi ja Heinekeni saab juua üle
maailma ka muul ajal. Millist õlut ise eelistate? Õllesortides mul kindlat eelistust ei ole. Joon seda suhteliselt vähe. Kõige rohkem meeldib mulle lahja – 2-3% kangusega – õlu. Muidugi reisidel proovin alati ära kohalikud õlled. Eestis eelistan meie eestimaiseid õllesid, olgu see suuromanik siis kes tahes. Tundub ikka kuidagi oma – kui tead, et oma Eestimaa inimesed on seda oma kätega teinud. Küsis Indrek Veiserik Viimati muudetud: 25.07.2012
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |