![]() Kunnar Korsten: „Avalike poomiste“ vastu tuleb välja astudaINDREK VEISERIK, 25. märts 2009Möödunud aastal algatas Põhja politseiprefektuur paljude Tallinna linnavalitsuse ametnike suhtes väärteomenetluse korruptsioonivastase seaduse (KVS) § 4 alusel, mille lg 2 keelab osadel ametiisikutel olla äriühingu juht- või järelevalveorgani liige. Pirita linnaosa valitsuse õigusnõunik Kunnar Korsten kaebas tema suhtes väärteoasjas mõistetud otsuse edasi Harju maakohtusse, kus ta sai õiguse. Vastavalt Harju maakohtu otsusele politsei poolt tehtud väärteootsus tühistati ning väärteomenetlus lõpetati. Lisaks peab kohtuväline menetleja ehk politsei ka täies ulatuses kandma kaebuse esitanud ametniku õigusabikulud.
Kes või mis andis Teile enesekindlust seada Põhja politseiprefektuuri argumendid kahtluse alla ning kohtu poole pöörduda õigust taotlema? Enesekindlust andis mulle eelkõige teadmine, et korruptsioonivastane seadus Eestis on oma sõnastuses üsnagi puudulik ja vastuoluline. See seadus vaatleb korruptsioonijuhtumeid küllaltki pealiskaudselt ja süüvimata. Ametnik, kes pole sellisel positsioonil, kus ta oleks otsuseprotsessi juures või otsustaja, võiks loomulikult kuuluda äriühingu juhatusse – asjadele peaks lähenema sisuliselt. Praegusel juhul on aga tõlgendatud nii KVS-i kui ka avaliku teenistuse seaduse (ATS) paragrahve üpris pealiskaudselt, ilma sisulise analüüsita, hoomamata, et iga juhtum on personaalne ning nõuab vastavat lähenemist. Minu teada aga praegusel hetkel just KVS-i redaktsioonidega tegeldakse riigis. On lootust, et varsti on ametnike kuulumine äriühingute juhatustesse jälle lubatud. Vabas ühiskonnas on ettevõtlusvabadus samuti suur osa isikuvabadustest ning korruptsiooniga võitlemiseks peaksid olema muud vahendid, kui millegi lauskeelamine. See võib nii olla, võib ka mitte olla. Samas ma ei usu, et sellest suurt Eestis midagi muutuks ja et inimesed hakkaksid massiliselt oma õigust taga nõudma. Puudulike seaduste vastu tuleks igal juhul astuda. Ehk andis see juhtum seaduseloojatele vastava signaali. Ma ei ole oma tegevuses olnud korruptiivne. Minu kuulumisel äriühingu juhatusse ja minu ameti vahel puudus igasugune korruptiivne ilming või seos. Kui vaid kinnisilmi ilma otsuseid säärasel moel vaidlustamata toimida, siis nähtavasti korraldataks meil endiselt „avalikke poomisi“. Soovitan aga teistel mõelda, kas kohtuskäik tasub ennast praegusel juhul ära. Kindlasti oma nime puhastamine on alati oluline. Me elame ju demokraatlikus riigis. Eks iga kohtukaasus too omajagu aja- ja närvikulu. Reeglina olen aga tänu oma juristiametile olnud pisut teises rollis. Nüüd pidin kaitsma ennast süüdistuste eest, millel oli küll seaduslik alus paberi mõttes, kuid millel puudus igasugune sisuline argumentatsioon. Eks sellistel juhtudel on ka pere puudutatud, sest kellele ikka meeldiks, kui nende pereliige juba etteruttavalt süüdlaseks tembeldatakse. Paraku vabandama ei tule pärast mitte keegi, isegi mitte peale kohtuotsuse jõustumist. Loomulikult on see mõte peast läbi käinud, kuid arvatavasti jätan selle asja sinnapaika. Kui kelleltki üldse hüvitist nõuda võiks, oleks see politsei, kes tegutses pealiskaudselt ja hoolimatult. Nähtavasti võiks siinkohal rääkida hoolimatusest teenistuskohustuste täitmisel. Eesti inimene veel päris hästi ei adu selle sõnapaari tähendust ega hakkagi aduma seni, kuni teistsugust suhtumist kultiveerivad nii ajakirjandus kui ka lekkivad ametiinstantsid. Intervjueeris INDREK VEISERIK
Viimati muudetud: 25.03.2009
| Tagasi uudiste nimekirja |