Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Kõik müügiks ehk muutlik on naise meel!

TOIVO TOOTSEN,      28. november 2001


Liisa Pakosta ise saab laeva, ise teeb laeva ja ise müüb laeva


Tallinn on müüdud. Jutumärkides Tallinn, st linnale kuulunud noortelaevastiku lipulaev. Suurepärane äri!, kiidavad linnaisad, alghinnast saadi ligi neli korda rohkem raha! Aga lugu lähemalt vaadates selgub, et taas tehti äri indiaanlaste kombel klaaspärlite eest.
Ligi kahte aastasse, mis laev linna oma oli, mahub palju põnevat. See aeg on ka õpetlik näide naise meele muutlikkusest.
3. jaanuaril 2000 kirjutab abilinnapea Liisa-Ly Pakosta : "Parim võimalus ülelinnalise suure ja mitmekülgse noortekeskuse rajamiseks on Haridusministeeriumi poolt Tallinna linnale pakutaval õppelaeval "Tallinn", kus seni on tegutsenud riigi huvikool Eesti Noorte Mereklubi. Laev sobib väheste ümberkorralduste ja asukoha muutmise järel selleks keskuseks ideaalselt… Haridusministeerium on nõus 8 329 683 kroonise jääkväärtusega (seisuga 01.04.1999) vara Mereklubilt Noorsooametile tasuta üle andma… Lisaks põhi- ja väikevahendite üleandmisele on Haridusministeerium garanteerinud (kiri 11.10.1999 nr 1.2/6859) riigieelarvelise finantseerimise jätkamise Tallinna Noorsooameti kaudu 2000 aastal 1 500 000 krooni, 2001. aastal 750 000 krooni."
23. augustil 2000 raporteerib proua Pakosta vastuseks linnavolinik Igor Pissarevi arupärimisele: "Arengutegevus on suunatud eelkõige laste ja noorte teenindamisele ja laevastiku "ärastamisprotsessi käivitamisest" Tallinna Noorsooameti initsiatiivil ei saa juttugi olla…Odavam on luua noortekeskuseid kui vanglaid…Seega investeeringud, mida on teinud Tallinna linn Tallinna noortelaevastiku arendamisel, ei ole raisatud raha, vaid aitab leevendada laste ja noortega seotud riske ja toob kasu kogu ühiskonnale…"
Edasi kirjeldab proua Pakosta, mida kõik laeval tehtud on: "…dokkimistööde käigus (maksis 1 000 000 krooni) tehti rida töid, et tagada laeva uppumatus ja kere korrasolek vähemalt kümneks aastaks… Laeval on lõppjärgus täiemahuline fekaalisüsteemi uuendamine: vahetati välja amortiseerunud fekaalisüsteemi torustik, seati sisse 25 kuupmeetrine kogumispaak koos signalisatsiooni ja anduritega, korraldati kogu süsteemi automatiseerimine, paigaldati fekaalipump… Kindlustati noortelaev "Tallinn" kõigi riskide vastu… Osteti uued otsad ja laevade merekõlbulikuks saamiseks on tehtud kõik vajalikud tööd alates uute navigatsiooniseadmete paigaldamisest: Global Maritime Distress and Safety System´i nõuete kohaselt osteti vastavad aparatuurid… Lisaks osteti päästeparvede raadiojaam …

Tallinna linnale kuulunud noorte lipulaev "Tallinn" sobis abilinnapea Liisa Pakosta sõnade järgi ideaalselt mitmekülgseks noortekeskuseks. Pärast suuremahulisi ja kalleid remonditöid pani linn laeva siiski alghinnaga müüki. Indiaanlaste 500 aasta tagused klaaspärlid on tänases Tallinnaski kõvas hinnas.

Noorsooamet tellis kogu laeva hõlmava elektrisüsteemi projekti. Üle poole juhtmestikust uuendati juba suvel, kogu elektrisüsteem uuendatakse aasta jooksul… Kuna tuleohutust oleme pidanud esmaseks prioriteediks, telliti moodne andurite süsteem…Laevale osteti suve alguses 15 uut tulekustutit ja mitmesugust tuletõrjevarustust. Noortelaev "Tallinn" varustati ka kaasaegsete ja ohutumate tööriistadega (kõik vajalikud elektrilised aparaadid on laeval uued)…Arvestades Veeteede Ameti täiendavaid nõudmisi telliti augustis üle 50 vanema tulekustuti kontroll ja osteti veel täiendavalt 10 uut tulekustutit…Noortelaev "Tallinna eduka tehnilise arengu tagamiseks võttis Noorsooamet aprillis tööle kapteni, kellel on kaugesõidukapteni kogemused…"
Linnavolinikud võisid rahulolevalt rõõmustada: laev on lõpuks valmis!

Hindaja oleks võinud olla Lepikson

Laev oligi valmis - vanaraua hinna eest mahamüümiseks. Sest 12. septembril 2001 esitati volikogule eelnõu: müüa Tallinna linnale kuuluv teisaldatav ujuvvahend "Tallinn" alghinnaga 700 000 krooni. Selgituseks kirjutab Pakosta volikogule: "Tegevus Tallinna Spordi- ja Noorsooameti bilansis oleval teisaldataval ujuvvahendil "Tallinn" peatati 31.05.2001, kuna laev on täielikult amortiseerunud."
Mis sa kostad! Ja alles pool aastat tagasi andis Veeteede Amet välja "Tallinnale" merekõlblikkuse tunnistuse, mis kehtib 2006. aastani…
Omaette lugu on, kuidas CMM hindaja lugupeetud kaugesõidukapten Uno Laur sai hindamisel laeva väärtuseks umbes 800 000 krooni. Aga võib-olla tehtigi talle ülesandeks hinnata laeva vanametalli väärtus? Sellisel juhul oleks võinud hindajana kasutada ju Robert Lepiksoni, kes on sel alal tunduvalt suurem asjatundja!

Vastust teab vaid tuul

Ongi kogu lugu. Tuleb välja, et aasta aega töötas Noorsooamet palehigis ja kulutas miljoneid kroone, et üle 8 miljonilise jääkväärtusega laevast saaks "ujuvvahend", mis kõlbab ainult vanarauaks…
See, et Haridusministeeriumi ja Tallinna Linnavalitsuse ühise tegutsemise lepingus olid kirjas punktid, milles linnavalitsus kohustub tagama Eesti Noorte Mereklubi kasutuses olnud vara baasil noorsootöö, sealhulgas huvialaringide tegevuse jätkamise, oli kõigil ununenud… Ja kange kiire oli müümisega. Nii kiire, et volikogu revisjonikomisjoni nõuet müük peatada, enne kui revisjonikomisjon oma uurimised laeva asjus lõpetab, ei peetud miskiks.
Kunagi ammu-ammu müüs Eesti Peruule mingid laevad. Sellest tuli suur jama. Ei tea, kas "Tallinna" müümisest ka tuleb? Vastust teab vaid tuul… Tuul?

Viimati muudetud: 28.11.2001
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail