![]() Kes levitab anekdoote?JAANUS KÕRV, 08. detsember 2004Poliitilise populaarsuse näitajaks on tänapäeval reitingud, mille kõrgid diagrammitulbad järjestavad erakonnad suutlikeks ja nendeks, kel üksnes pea pakule ulatub. 24. novembri Postimees avaldas Turu-uuringute ASi erakondade populaarsuse tulemused. Diagrammist selgub, et Reformierakonna toetus (17%) ületab pügala võrra Keskerakonna oma, ülejäänud poliitikamaastiku mängijate skoor jääb suure hüppe võrra allapoole, ehk SDE ja Isamaaliit said seitse, Rahvaliit kuus ja üle lävekünnise mitte ulatuv Res Publica kasina neli protsenti. Kunagi kirjutas Lilli Promet raamatu Kes levitab anekdoote?". Kes levitab populaarsustabeleid? Kui usaldusväärsed need on, kui ülaltoodud uuringus pole poolt sõnagi sellest, millist gruppi küsitleti? Maarjamaal on mitu turu-uuringutega tegelevat institutsiooni, mis erakondade poliitilised jõujooned justkui objektiivselt diagrammiks sätivad. Enamasti on küsitletava inimgrupi suurus kas üle viiesaja või üle tuhande, kusjuures kõikumisprotsendiks lubatakse vastavalt seitse ja kaks. Sõber soovib head reitingut Oletame nüüd, et mul on head suhted sarnaste uuringutega tegeleva firmaga ja mu sõber on vähemasti majandusminister. Majandusministri erakonna populaarsust on vaja võimalikult kõrgena näidata. Et seda saavutada, tuleb koostada vastavad lähteandmed. Oletame, et parempoolsusele on vaja oodi laulda ja vastaste sambakesi mitte eriti eksponeerida. Nüüd esitan ma Andmevara ASile 500 küsitletava kohta lähteandmed, kus soovin, et küsitletuist 60% oleksid ettevõtte juhid, 40% riigiametnikud ehk teisisõnu võimul oleva parempoolse erakonna tublid kannupoisid, 80% vastajaist oleksid eestlased, ülejäänud muulased. Pildi segasemaks muutmiseks ehk pealtnäha objektiivsema tulemuse saavutamiseks tahan, et 60% vastanuist oleks kõrgema haridusega, 20% keskeriharidusega, 20% (miks ka mitte!) üliõpilased. Ealisuse järgi peaks 70% olema vanuses 3545, 20% aastates 4560% ja ülejäänud 10% pensionärid, et objektiivsemat" tulemust saavutada. Kindlasti on veel muidki parameetreid, mis majandusministrist sõbrale soovitava tulemuse kindlustavad. Saanud Andmevara ASilt, kelle ülesandeks on registrite, andmebaaside ja infosüsteemide arendus, pidamine ja hooldus, registrite infoteenused, infotehnoloogiliste terviklahenduste väljatöötamine jne, soovitud nimekirjad, on juba lihtne tegutsema hakata. Kui tegu on telefoniküsitlusega, saavad tulevased küsitlejad korraliku ajupesu, millist põhimõttelist tulemust neilt oodatakse ning missuguse stsenaariumi järgi vastajaid mõjutades õigele" vastusele suunata. Samas ei saa keegi kunagi teada, kui mõni vastus ise välja mõelda. Küsitleja mõjutab vastajat Kui küsitleja peab külakorda käima hakkama, saab küsitletavat mõjutada juba küsija endaga: sobiva vanuse, soo, riietuse jms. Siinjuures on ilmekaks näiteks üks aastatetagune lugu mu healt kolleegilt, kes tol ajal Riigikogu liikmeskonda kuulus. Antud näide ei iseloomusta küll parempoolsuse upitamist, pigem vastupidi, kuid annab uuringufirma tööstiilist ilmeka pildi vajaliku tulemuse saavutamiseks. Küsitleja oli riietatud pigem kehvapoolselt kui hästi, kogu oma loodud kujuga ei äratanud usaldust ega usaldamatust. Samas suutis see sell omameheliku joviaalsusega päris kindlasti uinutada küsitletava ning saavutada tulemuse, mida saavutama pidi. Kogu lugu oleks sellega piirdunud ja unustatudki, kui mõni päev hiljem poleks sama tegelane Viru vahel jalutanud, tolle aja kohta hirmkallid kingad jalas ning šikk ülikond seljas. Kommentaarid on vist üleliigsed… Seetõttu saab üksnes nõustuda internetikommentaaridega, mis samas ajalehenumbris ilmunud populaarsussammaste usaldusväärsust lahkavad. Minu meelest peaksid Eesti ajalehed lõpetama reitingute avaldamise. Muuseas. Postimees on see teada-tuntud väljaanne, mis valib, millist uuringut avaldada, millist mitte. Parameetriks on ju see oravapartei reiting. Jõudu, Mart Kadastik, Andrus Ansipi pinginaaber! Ah jaa. Autor on jätnud märkimata, et sellise uuringu viga on umbkaudu 7%. Seega võib Reiljani kombel öelda, et ei jää me alla künnise nüüd küll. Nalja ei oska sotsioloogid kah teha." Reform on see partei, kes järgmistel valimistel künnist ei ületa. Nii et Postimees võiks juba kord lõpetada selle rahva lollitamise. Viimati muudetud: 08.12.2004
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |