![]() Nädala juubilar Beethoveni “Fidelio” 200Enn Eesmaa, 16. november 2005Ludvig van Beethoveni ainus ja seda tähtsam ooper "Fidelio" esietendus 20. novembril 1805. aastal Viini kuulsas teatris Theater an der Wien. Esietenduspäeval kandis ooper muide "Leonore" nime. Nii uskumatu, kui see täna ka ei tundu, kukkus geeniuse ooper esimesel õhtul ja esimeses redaktsioonis sisuliselt läbi. Nüüd mõni sõna kuulsa lavateose saamisloost ja ajataustast. See on omajagu põnev. Aastaks 1805 oli Beethoven jõudnud kirjutada alles kolm sümfooniat. Neist kolmas sai kuulsaks "Eroica" nime all. Veel polnud heliloojal suuri probleeme kuulmisega. Ta ainsa ooperi aluseks oli üks varasem ooper, prantslase Gavo' "Leonore ehk abielu armastus", mis omakorda põhinenud tõestisündinud lool ühe naise ennastohverdavast käitumisest. Seesinane Leonore püüdis poliitvangistusest päästa oma meest. Beethoveni zhanrimääratluselt pääsemisooperis rõivastub Leonore noorukiks ning tuleb Fidelio nime all tööle vangivalvur Rocco juurde. Nii proovib üllameelne naine päästa oma abikaasat, ebaõiglaselt vangistatud Florestani. Kõige paha kehastus kuberner Pizarro tahab aga Florestani tappa. Siis astubki vahele Fidelioks maskeerunud Leonore. Paheline kuberner heidetakse Florestani asemel vangitürmi. Beethoven kirjutas talle omase hingeteema ülemlauluks vabadusele üldisemaski mõttes. Leonore mehine käitumine vaimustas heliloojat südamepõhjani. Mäletatavasti kiitis Beethoven üksikisiku julgust ja otsustavust taevani ka Napoleoni puhul, kuigi hiljem pettus oma ideaalis. Ooperit asus geenius kirjutama aastal 1803. Pärast ebaõnnestunud esietendust asus looja oma ooperit muutma, parandama, täiendama ja lühendama. Kolmest vaatusest jäi alles kaks. Aastal 1806 esietendus "Leonore" uus redaktsioon, kuid seegi pidas laval vastu vaid kaks etendust. Alles ooperi kolmas, 1814. aastal esietendunud versioon uue, Joseph Sonnleithneri kirjutatud libreto alusel loodud "Fideliost" võeti suurvaimule vääriliselt vastu. Beethoven kirjutas oma ooperile ühtekokku neli avamängu! Esimene ei rahuldanud teda ennastki. 20. novembril 1805. aastal kõlas esietendusel avamäng "Eleonore 2". Teisele redaktsioonile kirjutas Beethoven juba kolmanda avamängu, mida asjatundjad peavad parimaks. Aastal 1814 kõlas "Fidelio" esietendusel juba neljas, lühem ja lihtsam avamäng, mida tänaseni esitatakse. Pole võimatu, et avara ooperimaailma mõne riigi mõnes teatris tänaselgi õhtul, kui publik sügistuuliselt tänavalt pidulik-hubasesse saali astub ja oma kohad eeldatava teatrisündmuse ootel sisse võtab. Viimati muudetud: 16.11.2005
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |